The nicest thing

All I know is that you're so nice,
You're the nicest thing I've seen.
I wish that we could give it a go,
See if we could be something.

I wish I was your favorite girl,
I wish you thought I was the reason you are in the world.
I wish my smile was your favorite kind of smile
I wish the way that I dressed was your favourite kind of style.

I wish you couldn't figure me out,
But you always wanted know what I was about.
I wish you'd hold my hand when I was upset,
I wish you'd never forget the look on my face when we first met.

I wish you had a favorite beauty spot that you loved secretly,
'Cos it was on a hidden bit that nobody else could see.
Basically, I wish that you loved me,
I wish that you needed me,
I wish that you knew when I said two sugars, actually I meant three.

I wish that without me your heart would break,
I wish that without me you'd be spending the rest of your nights awake.
I wish that without me you couldn't eat,
I wish I was the last thing on your mind before you went to sleep.

Look all I know is that you're the nicest thing I've ever seen.
And I wish that we could see if we could be something.
Yea I wish that we could see if we could be something.

/Kate Nash

Mitt skrivande: Lektörsutlåtandet

Idag låg mitt manus med kommentarer och väntade i min brevlåda då jag kom hem.

Jag hade hoppats på bra respons, men hade inte förväntat mig så bra respons! Elisabet Norin (www.elisabetnorin.se) uppfyllde mina förväntningar med råge. Hennes kommentarer var väldigt pedagogiskt skrivna och hon kom med konstruktiva förslag om hur man skulle kunna göra vissa omändringar.

I slutet stod det att jag inte skulle ge upp; skriva om manuset en gång till och sedan skicka in det till förlag på nytt.

Det är underbart då någon annan tror på en!

Pyss!

Mitt skrivande: Spänningen!

För ett tag sedan skickade jag in ett av mina manus för ett lektörsutlåtande.

Nu har hon läst klart och manuset + kommentarer kommer att postas till mig inom kort. Yey!

Mitt skrivande: Done!

Ja, nu är faktiskt första omarbetningen av mitt andra manus klar!

Blir inget bubbel dock... Jag vet redan vet massa saker som jag måste ändra då jag tar tag i manuset nästa gång. Känns inte jättepeppande och därför har jag bestämt mig för att låta manuset vila ett tag.

Jag har ett nytt manus jag ska påbörja i sommar och därför tänkte jag satsa på atta göra massa research nu i vår (något som jag inte kan påstå att jag gjort till något av mina tidigare projekt). Har en lista på sådär 10 böcker jag ska ta mig igenom... bara att börja beta av!

Skrivartips 6: Skriv en dålig dikt på baksidan av ett kuvert!

Ibland kör man fast. Ordentligt. Vissa dagar hatar man det man har skrivit och känner för att slänga det 80 sidor (eller hur långt ni nu har kommit) långa manuset i papperskorgen. Eller varför inte elda upp det hela?

När mitt första manus varit blivit refuserad av sex olika förlag kände jag mig lite frustrerad. Jag hade fått en del kommentarer från förlagen och tyckte själv att jag borde göra en omarbetning på manuset. Men just då visste jag inte hur eller vilka bitar jag skulle ändra.

Kanske skulle jag leta reda på någon skrivarkurs eller skicka in manuset till lektörstjänst...?

Jag skickade ett desperat mail till Cannie Möller (författren som jag känner sedan då jag gick på skrivarläger då jag var yngre). Svaret blev:
"Lägg ifrån dig manuset och låt det vila ett tag. Skriv en dålig dikt på baksidan av ett kuvert!"

Och det är just det; då vi hatar vårt manus, då är et dags att ta en liten paus. Olika manus kräver olika lång paus. Kanske räcker det med en dag. Kanske krävs det flera månader.

Har ni suttit och lyckats traggla ihop 80 sidor (eller vad ni nu lyckats traggla ihop), så har ni förmodligen trott på idén någon gång. Låt manuset vila för att hitta tillbaka till den gnistan. Eller så kanske ni kommer på en helt ny vinkling på manuset. Kanske räcker det med att ändra tempus? Kanske har huvudpersonen fått fel namn? Kanske försöker du berätta fel historia? (Glöm inte att lyssna på dina karaktärer).

Glöm inte att andas. Och skriva en och annan ful/tråkig/dålig/motsägelsefull dikt.
Det är nyttigt!

Skrivartips 5: Skriv med en apa på axeln

Då man väl lyckats att ta sig tid för skrivandet och har bestämt att man ska skriva i 2 timmar eller 1500 ord; då är det viktigt att man inte kör fast, att skrivandet hålls flytande. Detta underlättas om du skriver med en apa på axeln.

Det var faktiskt en skrivarkursledare som berättade denna metoden för mig och sedan dess har jag hört den på andra håll och läst om den i böcker.

Du tar all din självkritik och din grammatikpolis och sätter dem i en apa på axeln, sätter ögonbindel på apan och skriver. Tanken är alltå att du bara ska skriva utan att tänka dig för och utan att stanna upp. Strunta i vad som är korrekt då det kommer till grammatik och styckeindelning; det går att åtgärda sedan.

När du skrivit dina timmar/ord eller kanske till och med en hel roman (om du klarar av att hålla apan i shack så länge), då kan du ta av ögonbindeln och granska texten på nytt. Nu kan du tänka på stavning och formuleringar, satsradning och meningsbyggand.

När du väl sätter dig och skriver är det viktigare att du bara skriver och får ner det du vill ha sagt på papper än att få till de perfketa meningarna på en gång, du kommer förmodligen aldrig bli 100 % nöjd med texten ändå. Och om du tillåter dig att skriva en lite sämre version i början, bara för att få ner historien, kan den ju i alla fall inte bli sämre!

I textens rum - om konsten att skriva


Av: Karl Lindqvist och Elisabet Norin
Brain Books (2000)

"I textens rum" är indelad i två delar: den fösta handlar om att skriva prosa och är författad av Karl Lindqvist och den andra handlar om att skriva lyrik och där är det Elisabet Norin som skrivit texten.

"I textens rum" är tänkt att kunna vara ett materil till skrivarkurser och det märks i upplägget; kapitlena är korta, fulla med olika typer av övningar och också kommentarer till övningarna för att man ska få ut så mycket som möjligt av den skrivna texten.

Hela boken igenom är extremt lätt följa och övningarna handlar mycket om efterttanke om hur andra författare byggt upp sina historier.

Den första delen var väldigt lätt att ta till sig, men jag måste medge att jag var lite skeptisk till den senare, då poesi är något som jag inte tycker man kan sätta några regler på alls.

Men även Elisabet visade sig ha en lätthet i sitt språk som jag kände mig väldigt omfamnad av. Och i avsnittet om poetry slam hände något märkligt. Elisabets berättarröst ersattes av estradpoeten Emil Jensens skånska stämma, ja, i mitt huvud alltså.

Trots att detta skrivmaterial vänder sig mer till skrivarkurser är det med värme jag kan rekomendera den ven till den enskilde skribenten.

Övningarna är mycket lärorika och både Lars och Elisabet guidar dig genom hela boken; vilket gör att du aldrig kommer känna dig ensam ändå.

Vill du ha mer tips om skrivande eller kanske till och med vll bli coachad, rekomenderar jag också Elisabets hemsida:
www.elisabetnorin.se

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0