I textens rum - om konsten att skriva


Av: Karl Lindqvist och Elisabet Norin
Brain Books (2000)

"I textens rum" är indelad i två delar: den fösta handlar om att skriva prosa och är författad av Karl Lindqvist och den andra handlar om att skriva lyrik och där är det Elisabet Norin som skrivit texten.

"I textens rum" är tänkt att kunna vara ett materil till skrivarkurser och det märks i upplägget; kapitlena är korta, fulla med olika typer av övningar och också kommentarer till övningarna för att man ska få ut så mycket som möjligt av den skrivna texten.

Hela boken igenom är extremt lätt följa och övningarna handlar mycket om efterttanke om hur andra författare byggt upp sina historier.

Den första delen var väldigt lätt att ta till sig, men jag måste medge att jag var lite skeptisk till den senare, då poesi är något som jag inte tycker man kan sätta några regler på alls.

Men även Elisabet visade sig ha en lätthet i sitt språk som jag kände mig väldigt omfamnad av. Och i avsnittet om poetry slam hände något märkligt. Elisabets berättarröst ersattes av estradpoeten Emil Jensens skånska stämma, ja, i mitt huvud alltså.

Trots att detta skrivmaterial vänder sig mer till skrivarkurser är det med värme jag kan rekomendera den ven till den enskilde skribenten.

Övningarna är mycket lärorika och både Lars och Elisabet guidar dig genom hela boken; vilket gör att du aldrig kommer känna dig ensam ändå.

Vill du ha mer tips om skrivande eller kanske till och med vll bli coachad, rekomenderar jag också Elisabets hemsida:
www.elisabetnorin.se


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0