Herr Arnes penningar

Av: Selma Lagerlöf (1904)

En natt blir Herr Arne och alla på hans gård dödade; alla utom lilla Elsalill. Förövarna tar med sig Herr Arnes stora kista fylld av guldpengar och tror att de kommer undan med det hela. Vad de inte har ränkat med är Elsalills överlevnad och hennes starka band till en av de jungruarna som mördades på gården.

Elsalill träffar sir Archie; en man påväg hem till Skottland som lovar henne ett bättre liv om hon följer med honom och blir hans fru. Samtidigt leder den döda jungfruns vålnad Elsalill sakta, sakta mot mördarna...

Att Lagerlöf är en fantastisk berättare visste jag sedan tidigare. Ända sedan jag läste "En herrgårdssägen" (som jag fortfarande tycker är hennes bästa) är jag fast! Jag tycker dock inte att denna novell är alls lika lysande. Det är endast en scen som jag upplever som riktigt magisk; då Elsalill försöker få sir Archie att fly från vakterna som kommer för att gripa honom för mordet på Herr Arne. Då riktigt lyser Lagerlöf med sin skicklighet. Fantastiskt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0