Mitt skrivande: Början

När jag gick i fyran skrev jag en längre novell om en flicka som bodde på barnhem och längtade till ett vanligt familjeliv. Redan då visste jag att jag ville bli författare.

Mellan åldern 13-18 spenderade jag en vecka varje sommarlov på skrivarläger i Kalmar län där jag fick träffa författare som Per Nilsson, Mats Berggren och Cannie Möller.  Jag kommer alltid minnas då Mats Berggren hade läst en av mina noveller och inte kunde hitta ord för min text.
- Jag får ont i magen av det du skriver...
Året efter läste Per Nilsson samma text och kommenterade den med orden:
- Du ljuger för lite.

Jag har sedan dess blivit bättre på att ljuga och håller idag på med en omarbetning av min tredje roman. Än så länge har jag inte fått något utgivet, men min första roman (en ungdomsroman) har varit på besök hos sex olika förlag det senaste halvåret. Jag vet att jag fortfarande har mycket att jobba med för att bli en fullfärdig författare och jag tycker att det är bra att jag inte blivit utgiven än- jag måste bli bättre först!

Samtidigt som jag gör omarbetningar på de redan färdigskrivna romanerna letar jag fakta och inspiration till ytterligare fem andra idéer. Fick jag betalt skulle jag lätt kunna skriva på heltid.

Lätt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0