Så skriver du noveller och romaner

Av: Lars Åke Augustsson
2009
VOLTAIRE Publishing


Lars Åke Augustsson har gett ut 40 böcker och tycker därför att han kan skriva en bok om hur man skriver. Jag skulle vilja säga både ja och nej.

Boken är indelad i 11 kapitel. Varje kapitel avslutas med en övning, en regodörelse för olika uttryck (t ex fabel) och en kort intervju med någon författare.

Vissa bitar i boken känns briljanta; som då han går igenom hur man ska lära sig skriva miljöbeskrivningar, men det finns många andra bitar där jag har svårt att förstå vad han egentligen vill ha fram. Det känns som Lars Åke har mycket att säga, det kan jag inte argumentera emot, men det blir i vissa fall plottigt då han gör tvära kast från ett ämne till ett annat.

En sak som jag verkligen har svårt för är de bok-karaktärer Lars Åke nämner i förbifarten. Ofta när han vill visa på något visst t ex en viss typ av relation eller ett visst typ av drama räknar han snabbt upp redan existerande karaktärer som är med om just detta. Men han nämner inget om på vilket sätt karaktärerna stämmer in på det valda temat och har man inte läst böckerna med dessa karaktärer faller det hela platt.

Däremot gillar jag starkt de korta intervjuerna; de höjer boken flera snäpp.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0