Skrivartips 1: Skriv... jämt!

För att kunna bli riktigt bra på att skriva måste man hålla språket levande. Det handlar både om att hålla flödet igång, men också för att kunna hitta sin egna stil; sin egen berättarröst.

För mig innebär att "skriva jämt" att skriva varje dag. Själv har jag skrivit dagbok sedan jag var åtta; det perfekta sättet där jag också kan reflektera över min omvärld och mina inre känslorna. Jag tror att om man kan sätta ord på det man själv upplever kommer det vara lättare att bygga trovärdiga karaktärer.

Förrutom dagbok har jag också en skrivdagbok och en idébok.

Skrivdagboken är en vacker bok med läderpärmar och tjocka gula papper där jag skriver om min egen skrivprocess. I denna bok skriver jag inte alls varje dag, utan mer sporadiskt när jag kommer på saker om mitt skrivande som jag själv tycker är viktigt. Eller då jag behöver få ur mig frustrationen då jag fastnat. Jag tror det är vikigt att förstå sin egen skrivprocess och då kan ett dagboksförande underlätta.

Slutligen har vi idéboken. För mig är den en liten, liten svart bok som följer med mig var jag än går. Man vet aldrig när nästa idé kan tänkas dyka upp och när den väl gör det kanske man inte har tid att ta itu med den just då. Då är det bra med en idébok. Jag har även, då jag bläddrat igenom min idébok, hittat olika idéer som jag kunnat kombinera för att få en mer spännande historia.

När det kommer till skrivandet på ett mer seriöst plan (noveller eller romaner) tycker jag också om att skriva varje dag, men det är inte alltid det finns tid eller möjlighet till det. Som student försöker jag utnyttja mina lov på det sättet även om jag önskar att det fanns möjlighet på vardagarna också.

Det viktigaste är att du aldrig slutar skriva. Skriv, skriv, skriv!
Skriv, jämt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0