Skrivartips 3: Läs mycket

Att läsa och skriva går onekligen hand i hand. Du kommer aldrig kunna bli en bra skribent om du inte läser mycket; och då menar jag inte bara många timmar, utan också olika sorters böcker.

Olika genrer, olika författare, olika tidsepoker, olika typer av skrift. Glöm inte bort tidningsartiklar och faktaböcker. Det finns så mycket att få från de ord som redan är satt på pränt!

Och då du läser; fundera över vad du tycker om boken och varför. Är den bra? Är den dålig? Vad är det som gör att du inte kan lägga ner den eller att du ständigt tappar bort dig i texten? Reflektera över dialogen, miljöbeskrivningen, karaktärerna och språket. Ibland kan det vara bra att läsa böcker som man upplever som tråkiga eller dåliga, det gör dig mer uppmärksam på det skrivna ordet.

Men glöm för guds skull inte bort att njuta också!

PS. Böcker är det enda jag inte tillåter mig själv att ha dåligt samvete över då jag köper. Nya böcker sporrar mig ständigt till att skriva bättre. DS.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0