Bokmässan 2010: Söndag

Nu är bokmässan över och idag, söndag, blev mycket bättre än förväntat. Jag hade faktiskt inte spciellt höga förväntningar då seminarieprogrammet inte alls var lika spännande som tidigare dagar. Jag gick också bara på tre seminarier idag; men vilka seminarier!

Först ut var Åsa Ericsdotter med boken "Svårläst". Hon såg ut att vara sjutton, klädd i svart; lång kjol och långärmad, där man bara skymtade fingertopparna. Rakt hår. Osminkad. Hon pratade ärligt som ett barn, fast med en röst som envuxen. Hon såg ut som en älva... Hon var inte 17. När hon var 17 gav hon ut sin första bok. Idag var hon 29 och "Svårläst" är hennes sjätte bok. Åsa hamnar under kategorin prosalyrik. Hennes texter är fantastiska!

Därefter gick jag på ett annat seminarium där jag träffade en hjältinna! Lou Rossling är en skåning av äldre modell med popcornhår som jobbat som pedagog och föreläsare i många år. Hon berättade hur vi människor som 4-åringar har stjärnögon och hur de sedan sakta slocknar ju äldre vi blir (om man inte är förälskad, då har de en förmåga att tändas igen). Hon gjorde en helt fantastisk övning med oss.
- Hur många av er är duktiga på att teckna?
Tre personer räckte upp handen; en direkt de andra två mer smög upp.
- Okej. Nu tänker ni att ni är fyra år. Ni är ni. Ni har samma namn, men ni är fyra... Gud va kul att se så många fyraåringar här på Bokmässan i Göteborg. Välkommna ska ni vara. Jag tänkte fråga, hur många här inne är duktiga på att teckna?
Nästan alla händer åkte upp i luften, ingen tvekan.
Hon såg ut över folkhavet.
- Vem har sagt till er att ni inte kan teckna?
Underbar.

Sista seminariet blev med Robert Gustafsson. Tror tyvärr jag var för trött för att faktikst ta in något av det hela...

Sedan var det ju det där med mina manus. Jag skulle ju gå runt på förlagen. Tyvärr var jag för sent ute. Förlagsfolket hade åkt hem. Så jag gick hem, tryckte ner mina manus i vaderade kuvert och dumpade dem i närmsta brevlåda. Så nu är de på väg i alla fall! Wish me luck!



Kommentarer
Anki

Här hålls både tummar och tassar...

2010-09-26 @ 21:15:09


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0