Skrivartips 7: Låt inte tiden bli ett problem

I dagens jäktiga värld är det alltid svårt att hitta tid. Det är så lätt att hitta på ursäkter till varför saker inte hinns med. Detta gäller också skrivande. Jobb, skola, matlagning, tättning, städning, vänner, familj... Det finns så mycket annat som ska prioriteras först!

Om du inte släpper begreppet "det finns inte tid", så kommer du aldrig få något skrivet!

Det finns många metoder att få in skrivandet i livet utan att det blir en börda. Antingen genom att skriva lite varje dag ex. gå upp en halvtimme tidigare och skriv, eller skriv en halvtimme innan du ska sova. Åker du mycket buss/tåg/tunnelbana/spårvagn? Utnyttja tiden där till att skriva!

Jag är själv som mest sugen på att skriva när jag pluggar inför tentor. Så jag brukar ha skrivandet som en morot.
"Om jag pluggar till klockan sju, då får jag skriva en timme ikväll".

Ett annat tips är att helt enkelt gå hemmifrån. Är det stökigt så kan det vara svårt att ta tid till skrivandet utan att få dåligt samvete. Så skit i tvätt och matlagning och gå ner på stan och sätt dig på ett café. Att sitta någonstas där du kan iaktta andra människro är också förlösande för skrivandet.

Så, skriv, skriv, skriv!
Och sluta skylla på att tiden äts upp av annat. Vill du skriva kommer det alltid finnas tid.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0