Mitt skrivande: Sommar

Många andra skrivarbloggar hade sommaruppehåll. Sådär tjäckt, "Hejdå, ses i augusti!". Jag bara slutade skriva.  Var inte planerat det bara blev så.

Jag har varit arbetslös sedan i början av maj och pga det haft svårt att skriva. Jag behöver ha tråkigt för att kunna njuta av de roliga sakerna. Jag behöver få längta.

Imorgon börjar jag jobba. Bye arbetslöshet! Hej vardag och rutiner!

Trots detta har jag ändå lyckats åstadkomma lite skrivande i sommar.
Jag har till och med skickat iväg ett manus till ett gäng förlag. Samma manus som jag alltid kämpat med hos förlagen (när jag sist blev refuserad fick jag höra att jag hade "bra manus, intressanta karaktärer och bra driv, men det räckte inte hela vägen). Inte kunde jag släppa den idén då!

Så det manuset är omarbetat och ivägskickat. Jag håller just nu på att peta i ett annat manus som ska in till lektör i höst (när lönen har börjat rulla in). Har insett att vissa delar av det manuset är HELT fantastiska. Så kanske finns något vettigt där...

Annars har jag också haft mycket mailkontakt med två vänner som skriver. Under min tid som arbetslös har den största sporren varit deras mail i min inbox. De har inspirerat mig till att åtminstone skriva lite. Och det har varit riktigt roligt att få titta på någon annans verk och fundera över vad som är bra och varför. Och vad som är dåligt och varför. Och hur saker kan bli bättre. För mig är det precis lika givande som att få skriva själv. Att få ta del av andras inspiration är ärofullt. Värdefullt.

Borde nog börja att skriva något nytt också. Har gjort en synopsis. Kört fast lite på karaktärsbeskrivningarna... Kommer ha massa tid då jag åker till jobbet att fortsätta med dem.
Hej kollektivtrafik!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0