What's the grej with noveller?

Kan någon förklara det där med noveller för mig?

Jag tycker om att läsa noveller, hey, att skriva kort är ju skitsvårt! Och jag tycker ofta att författare idag borde uppmuntras till att skriva kort, för då hamnar det mer fokos på det som verkligen är relevant i historien.

Men jag känner inte det minsta lilla sug efter att skriva noveller.

Jag kan läsa om en novelltävlig och verkligen tänka "gud vilket kul ämne! De kommer få in så mycket spännande bidrag!". Men jag känner aldrig för att skriva något själv. Får inga egna idéer alls.

Och jag har ingen aning om varför. Har hur många idéer till romaner som helst, men det finns inga historier som poppar upp i mitt huvude då någon ger en plats/tema/fråga som är kopplad till novellskrivning.

så, ni som skriver noveller, vad är det som är så kul?



Kommentarer
Nilla

Jag skriver inte noveller men jag har en tanke om att jag ska göra det såsmåningom. Skriva kort är min grej, har svårt för att brodera ut med utfyllnad.

2011-12-05 @ 13:08:16
URL: http://nillalivet.blogspot.com
Katarina

Ja, det har jag frågat mig flera gånger jag med. jag har skrivit romaner sedan jag var fjorton, haha. Att skriva kort är inget för mig :P Det kanske beror på vad man föredrar att läsa?

2011-12-05 @ 21:30:38
URL: http://thewritefulblog.blogspot.com/
Lisa

Jag skrev mycket noveller när jag var yngre. Faktum är att mitt specialarbete i gymnasiet innebar just novellskrivande :) Idag har jag dock väldigt svårt att relatera till detta, jag har försökt skriva noveller sedan dess men det går absolut inte. Jag tror det krävs väldigt mycket av författaren, för att få till en kärnfull historia. Och jag har inte det som krävs, helt enkelt.

2011-12-08 @ 13:10:28
URL: http://ordromantik.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0