Tänk om det där är jag

Johanna Lindbäck (2009)

När jag fyllde år för 1,5 vecka sedan var jag ute efter att köpa en bok av Johanna Lindbäck till mig själv i present. Jag har följt hennes blogg ett tag och hennes inlägg på bokhora.se så jag tyckte det var dags. Tyvärr hittade jag ingen av hennes böcker i affären jag var inne i.

Två dagar senare fick jag ett paket på posten; en födelsedagspresent från en av mina närmsta vänner. Förutom ett fint kort och öronhängen låg också där "Tänk om det där är jag" av Johanna Lindbäck. Lyckan var total.

Så nu har jag läst. Och jag måste säga wow! Jag läser rätt mycket av svensk ungdomslittertur, men jag tror aldrig någon författare jag läst tidigare kommit så nära den ungdomskultur som finns idag.

Boken handlar om Agnes som flyttar med sin familj från Stockholm till Umeå. Plotten är ganska klassisk med tjejen som var lite udda i sin gamla stad och nu försöker börja om och vara lite mer cool i sin nya stad. Agnes blir väl omhändertagen av grannen Adam som direkt presenterar henne för sitt kompisgäng och då skolan startar behöver hon inte heller känna sig ensam.

Det är egentligen ingenting i Lidbäcks bok som överraskar. Det är inte heller något som är överextremt jobbigt (ni vet droger, alkholism eller våldtäckter), men grejen är det att det inte behövs! Historien i sig är tillräckligt intressant ändå. Intressnat, trovärdig och rolig.

Och jag tror aldrig jag läst ett kapitel som hyllar kärleken som hon gör i "Tänk om det där är jag". Det var som att jag själv blev nykär i min egen pojkvän tack vare hennes ord. Småknasigt kanske, men det gav en varm känsla i magen. Och sånt vill jag gärna ha mer av!


Kommentarer
Eldtunga

Tror nästan jag får ge henne en ny chans. Jag läste En liten chock och blev besviken. Det var inget som överraskade riktigt och tror jag förberett mig på en liten större chock :)

2011-05-19 @ 13:10:13
URL: http://dromavglas.blogspot.com
Nina

Eldtunga: Hmm. Har ju inte läst något annat av Johanna... Kan ju vara så att hon utvecklats sedan sin debutroman... Eller så har vi olika smak. Sånt har ju hänt förut. ler snett

2011-05-19 @ 18:42:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0