Nu ska vi prata sex!

*paus för att alla ska få fnissa lite*
I mitt nya manus är det en hel drös med sexscener (om med en drös menar jag typ fem), men jag har aldrig skirvit sexsener tidigare, så det är lite nytt för mig.

Lite nytt och kul.
Och nödvändigt, i detta manus är det såååå nödvändigt.
På bokmässan diskuterade Katarina von Bredow och Johanna Lindbäck ungdomsböcker och båda var överens om att det är svårt att skriva fina sexscener. Att skriva att det inte riktigt funkade/gick bra och om den där tjocka besvikelsen som liksom kväver en efteråt när det gick åt pipan är inte svårt. Det är svårt att skriva om fint sex.
Det blir liksom så Harlequin aktigt (ber om ursäkt för stavningen, ska alldeles strax gå och lägga mig och orkar inte googla) och smörigt och inte alls fint. Fimliskt, men inte trovärdigt. Inte som det verkligen är när det är fint. Och ofta blir det så mycket...kropp. Och det behöver inte vara så mycket kropp när det skrivs om sex. Det är det som är det coola!
När vi ser filmer med sexscener så kan alla egentligen fejka hur mycket som helst och vi har ingen aning.
Men i en bok så kan vi som författare ta oss in i en karaktärs medvetande och skriva om en annan del som ofta inte kommer fram annars (men jag ber er hålla er undan från "han hade den största lem hon någonsin sett och hon undrade hur han någonsin skulle få plats i henne" Uäck!).
Nej, jag menar den psykiska delen av hur en karaktär uppfattar sexet. Detta kan ju vara fruktansvärt brutalt att få kika i hur någon upplever något så intimt, eller så kan det vara fint. Jättejättefint.
Tror vi skulle behöva mer sex i vår litteratur. Eller jag skulle gärna vilja ha det. Tror många hoppar över det för att det är svårt att få till på ett bra sätt. Antingen blir det som en snusknovell eller "och så låg de med varandra". Och jag tycker att det finns fler alternativ och att vi inte ska ducka för dem.
Hur tänker ni? Mer sex i böcker?
Yes? No? Might?


Kommentarer
Fia Filur

Äntligen! (Svar på rubrik)



Alltså, ibland tycker jag att sex förstoras upp så mycket och att det läggs för mycket fokus på det när det gäller ungdomsböcker. Varför kan inte bara ungdomar få ligga med varandra utan att man måste tycka att det är okej, bra eller dåligt? Varför kan det inte bara få finnas med som ett naturligt moment precis som allting annat?



Jag tycker inte att det är någon stor grej, men jag kanske är för gammal och har glömt hur det var i tonåren.

2011-11-07 @ 00:13:09
URL: http://www.sofiafritzson.com
Nina

Fia: Precis! Varför kan det inte få vara en naturlig del i livet? Av skrivandet?

Men jag vet inte om jag håller med dig om att det läggs för mycket fokus på sex i ungdomsböcker. Kanske att det förstoras upp lite, men jag skulle vilja ha in mer sex i många böcker. Eller kanske mer att författare inte duckade för det hela.

2011-11-07 @ 12:15:17
my life

För att när man är en hormonstinn 15 åring med oskulden kvar så tror man att det ska vara fint och vackert(tack vare alla tantsnusk noveller) Men i stället blir man besviken över att håret är ivägen, lägger sig som en klibbig hinna och hela tiden undrar man vilken takt ska man jucka till????

2011-11-07 @ 19:44:04
URL: http://www.meandmycow.blogspot.com
my life

För att när man är en hormonstinn 15 åring med oskulden kvar så tror man att det ska vara fint och vackert(tack vare alla tantsnusk noveller) Men i stället blir man besviken över att håret är ivägen, lägger sig som en klibbig hinna och hela tiden undrar man vilken takt ska man jucka till????

2011-11-07 @ 19:44:58
URL: http://www.meandmycow.blogspot.com
Fia Filur

Fast jag tycker så här: Om det inte fyller någon funktion så kan sexet kvitta, det ska inte vara med mer sex bara för sexets skull. Men om boken blir bättre av det, så visst, sexa på!



Det jag känner mig mest trött på just nu är att det tydligen ska lyftas fram att tjejer ska få vara kåta och ligga av sig. Det har de väl gjort i alla tider? Varför måste vi nu helt plötsligt övertygas om att det är okej? Jag fattar inte det.

2011-11-07 @ 21:24:00
URL: http://www.sofiafritzson.com
Nanna

Jag funderade väldigt mycket över hur jag skulle göra med sexet i min ungdomsroman (som jag just skrivit färdigt). Skulle jag skriva ut det, eller skulle man bara förstå mellan raderna att de hade sex. Hjälp, hur gör man, liksom. Det är ju svårt. Men jag bara skrev ... och jag känner mig nöjd. Det var dock skitläskigt att låta någon läsa det första gången. :)

2011-11-11 @ 13:13:22
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Nanna

Fel blogg länk ser jag nu!

2011-11-12 @ 09:59:21
URL: http://nannabylund.blogspot.com/
Nina

My: We all know it!



Fia: Jag önskar många kunde ta det lika lätt som dig.



Nanna: Ja, det är knepigt det där. Jag tror man får låta texten tala lite. Och ja(!) det där med att låta någon annan läsa sexscener känns ju lite creepy... Men jag tänker att man lär sig. Förhoppningsvis...

2011-11-12 @ 11:50:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0