Så mycket bättre - författarstyle!

Är det någon mer än jag som tänkt på hur kul det vore om man gjorde en variant av "Så mycket bättre" fast för författare istället för artister?
 
Ni vet, tänk sju författare som träffas ute i något svenskt sommarparadis och under en vecka (sju program) berättar om sitt liv, sitt skrivande, osäkeheten och glädjen. Och sedan tolkar varandras verk på sitt eget sätt.
 
Och sedan, när programmet är slut, ges det ut en liten bok med alla texterna (kortare sådana, typ noveller eller dikter).
 
Jag tycker själv det är extremt kul när en författare ger en ny vinkel på en viss historia.
 
Typexemplet för mig är "Gregorius" av Bengt Ohlsson där han helt enkelt snott pastorn från Hjalmar Söderbergs "Doktor glas" och visar hur han upplevde det.
 
Igår trillade jag över ännu en "stöld" (Boktjuven - detta måste ju vara något för dig att skriva om!).
Ni minns väl Jane Austins "Stolthet och försom"? Denna klassiker! Ja, nu har Colleen McCullogh kommit ut med "Miss Mary Bennets självständighet" som handlar om Mary; den lite pryda, tråkiga systen Bennet. Ved hände egentligen sen, när Jane och Lissy gift sig? Jag menar, sånt här är ju skitkul!!!
 
Så, vad tror ni?
 
Skulle jag kunna få filmrättigheter till idén med "Så mycket bättre" för författare och sedan bli miljonär på den?
Tycker det vore lämpligt.
 
PS. Dela gärna med er av tips på författare som snor karaktärer av varandra.


Kommentarer
Boktjuven Ingerun

Nej, det har jag inte tänkt på. Men det verkar kul. Däremot har jag tänkt på program av typen Project Runway eller Masterchef - det skulle kunna göras med aspirerande författare och en blev utröstad varje gång...

Svar: Utröstning for the win!
Nina

2012-12-11 @ 14:56:56
URL: http://vadvilljagtjuva.blogspot.se
Fia Filur

Den tanken har aldrig slagit mig heller, men precis som Ingerun så har jag tänkt på ett program med utröstningsmoment. Typ Top Model fast istället så heter det Bestseller och så varje vecka är det ett nytt moment som författarna ska lära sig behärska.

Jag hade också tyckt det vore kul med en slags reality-såpa där ett filmteam följer ett antal skribenter som strävar efter utgivning.

Det finns ju allting annat, så varför inte något sånt här?

Svar: Oh, oh, oh! Låter ju skitspännande!
Gillar namnet "Bestseller" också.

Och det där med reality-såpa; love it!
Och tänk då se författare i olika steg i karriären; en som precis blivit antagen, en som har ångest för sin andra bok, någon som är rutinerad.

Så spännande...
Nina

2012-12-11 @ 19:41:55
URL: http://www.sofiafritzson.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0