Vi måste prata om Hungerspelen!

Om typ en månad kommer jag befinna mig på skrivarkurs i Stockholm som leds av Johanna Lindbäck och Lisa Bjärbo (http://attskrivaintenu.blogspot.com/p/var-skrivarkurs.html). Inför kursen har vi medverkande fått i uppdrag att läsa "Hungerspelen" av Suzanne Collins. Och jag är glad att jag började läsa boken INNAN jag insåg vilket ståhej det är runt boken/filmen. Har svårt för hypade böcker. Läser dem helst flera år efter att de blivit populära...

Johanna Lindbäck pratade om boken på radio för lite sen (se länk nedan) då Hungerspelen jämfördes både med Twilight och Battle Royal.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4283&artikel=5011112


Så okej, hela världen verkar bara äääääälska den här boken. Och Johanna uttrycker själv att hon skulle vilja sno de två första kapiteln i boken för de var så bra.

Och nu kommer det:

Ursäkta? Vaddå sno? Jag höll på att somna!

Okej, konflikten är rätt spännande (men det tar ett tag innan själva "spelet" kommer igång). Okej, jag gillar huvudkaraktären. Tycker möjligen att det är kul att kärlekshistorien inte är så självklar. Men där är det stopp. (Okej, jag är lite förtjust i Cinna också...)

Jag tycker inte om språket (varierar mellan fina, unika liknelser till rena klichéer), blir förvirrad över denna värld som är är vår och ändå inte (utspelar sig tydligen i Nordamerika, men allt är annorlunda ifrån hur världen ser ut idag... och läsaren får aldrig veta NÄR historien utspelar sig), har svårt för alla konstiga tidshopp där jag inte vet om det gått en timme, en dag eller en vecka. Jag VET att huvudkaraktären Katniss är tonåring, men hon beter sig som en vuxen och hon verkar heller aldrig göra fel.

Så jag vet inte... Eftersom detta är första delen i en triologi så kommer jag läsa de andra två. Men jag förstår inte vad hypen handlar om. Alls.

MEN jag kommer att se den på bio i påskhelgen. Jag har lättare för hyper när det gäller filmer än böcker...
Är inte DET konstigt?


Kommentarer
Fia Filur

Åh, vad kul att du ska gå den kursen! Ville jättegärna gå, men passar inte tidsmässigt för mig.



Men Hungerspelen är ju jättebra ju! Jag fastnade efter ett par kapitel och sträckläste. Var helt uppslukad i tre dagar av alla tre böckerna. Dock gillar jag den första betydligt mer än de andra två.

2012-03-27 @ 17:11:32
URL: http://www.sofiafritzson.com
Kati

Hej, det är jag (Katarina), bara med ny blogg. Kul att höra att du ska gå kursen, det låter spännande. jag håller helt med dig om hypade böcker, jag har också svårt för dem och blir nästan alltid besviken av någon anledning, kanske för att de aldrig motsvarar mina förhoppningar av dem. Man VILL ju tycka om dem och man gör sig en bild av handlingen efter vad som skrivs och sägs och sedan är det något helt annat. :(

2012-03-29 @ 19:13:23
URL: http://katarinapersson.blogspot.se/
Ostkustbo

Såg filmen i lördags och den är helt OK. Får väl låna boken av yngsta dottern, hon har den. När det gäller var den utspelar sig tror jag att det är i en framtid som inte finns, om det är i Nordamerika. Landet är en diktatur och det vill ju inte nordamerikanarna vara med om. Eller så är det att det är nutid, fast i Afrika. Barnsoldater är mycket vanligt i krigen som finns och har funnits i den världsdelen. Blåsiga hälsningar från Ostkusten

2012-04-02 @ 18:52:20
Heléne

Åh..! Kul att du ska gå skrivarkursen. Det ska jag också :). Har faktiskt inte läst Hungerspelen ännu, tänkte börja på den i veckan. Men vad synd att du inte gillar den. Jag som har längtat så, får låtsas som att jag inte har läst det här blogginlägget ;)

2012-04-09 @ 12:59:01
URL: http://writefully-by.blogspot.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0