Mitt skrivande: Gör om gör rätt

Det är så synd att jag inte har en vettig kamera och kan VISA ER vad jag gjort!

Jag har haft ett manus inne på förlag tidigare, ett manus jag försökt få ordning på i nästan tiop (!) år. Och nu senast insåg jag att manuset begränsade mig. Jag har utvecklats så mycket i mitt skrivande att jag historien bara drunknade i gamla formuleringar.

Så.

Jag bestämde mig för att skriva om manuset från början.

Jag började med att läsa igenom hela manuset och markera (med rosa överstryningspenna) alla de stycken/meningar/formuleringa jag gillade. Sedan klippte jag ut dessa rosa fält och limmade upp dem på nya tomma A4-papper. Ett papper avsett för varje karaktär/miljö och stäming. Blev många papper... men det hjälpte mig också hitta vilket fokus som jag vill ha i mauset, vad jag tycker om, vad jag är bra på.

Sedan tejpade jag ihop åtta A4-papper och drog fram mina post it:s och började pussla ny synopsis. Så skönt att jag börjar om från början. Jag kommer nu skriva manuset från en annan POV, ett annat tempus och personerna kommer vara äldre.

Gör om gör rätt.

Förra veckan fastnade jag med min synopsis. De första 6 sidorna var fulla med post it:s, men jag fick inte till slutet...

Så jag kallade in det tunga gardet; min läsarvän Kajsa (ja, jag nämner henne så pass ofta att jag nog kanske borde säga vad hon heter).

Vi hade en helkväll igår där vi gick igonom min synopsis, bollade idéer. Rensade och la till. Och nu, NU måste jag nog tejpa på ytterligare  några A4-sidor. Mina post it:s får inte plas...

Men jäklar vilket bra slut det blir.

Tihi!
Vill Skriva NU!!!



Kommentarer
skrivarstudio

Spännande! Jag tror att många hade vunnit på att göra det du har gjort. Man fastnar så lätt - och missar möjligheten att göra något bra till något bättre! Lycka till!

2012-05-25 @ 13:16:16
URL: http://skrivarstudio,blogspot.com
kati

Visst är det upplyftande? I know the feeling, har gjort samma sak ett par ggr redan o förbereder den tredje. :p

2012-05-25 @ 15:44:50
Nina

Bollplank är underbara!

2012-05-26 @ 01:34:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0