Mitt skrivande: Vänner som läser

I söndags blev jag klar med ännu en redigering av mitt manus. Skickade iväg det till en vän som läser för att se om manuset förbättrats. Så jag tänkte att vi skulle prata lite om det här med folk/vänner/släktingar som läser manuset.

Jag har tidigare fått reaktioner på att jag så "lättvindlingt" släpper ifrån mig min text till andra som vill läsa. Jag har faktiskt inga problem med det; det som upptäcks av mina vänner, slipper förlaget upptäcka när jag skickar in till dem.

Vad utgör en riktigt bra läsare då?
Jag har faktiskt flera stycken som alla fyller olika funktioner, någon som läser extremt mycket ungdomsböcker, någon som skriver själv, pojkvännen... Och så har jag en vän som är HELT fantastisk på det där med att läsa mina texter (de andra är inte alls dåliga, hon är bara... fenomenal). Varför?

Jo.

1. Hon läser extremt snabbt.
2. Hon frågar ständigt hur det går med senaste omarbetningen och vill, vill, vill läsa NU. (riktigt bra sporre)
3. Hon skriver kommentarer på de stycken som behöver omarbetas OCH de stycken hon tycker om.
4. Hon har en översynsblick som gör att hon ofta hittar situationer/beteenden som inte känns trovärdiga för en viss karaktär.
5. Hon är ingen läsare av ungdomsböcker i stort.

Men, tänker kanske ni, är det inte bra att hon vet vad hon ska jämföra med?
Det kan det vara, jag har ju andra läsare som kan lösa den uppgiften.

Men just denna läsare föredrar fantasyböcker. En HELT ANNAN gengre. Och för mig är den största bedriften när en person som INTE läser ungdomsböcker till vardags kan bli uppslukad av min historia.

Hur gör ni? Låter ni någon läsa? Vem? Och varför är denna personen så bra?


Kommentarer
Anneli (Trying to...)

Hon verkar vara en helt underbar vän att få ha. Jag har ingen sådan, men önskar mig en jättemycket :)

2012-05-10 @ 22:15:51
URL: http://tryingtofollowmydreams.blogspot.se/
Nina

Hon är underbar. Jag är lyckligt lottad.

2012-05-12 @ 09:49:38
MalinC

Jag är en sån fegis! Ingen har fått läsa det jag skriver ännu. Vill vara helt klar först, och sen vill jag fixa till och skriv om lite. Sen...

Men absolut måste jag låta några läsa innan jag skickar in till förlag (för det är ju ändå målet...)

Så jag vet ännu inte om jag har vänner som är sådana bra läsare som din!

2012-05-14 @ 20:55:13
URL: http://berattarperspektiv.wordpress.com
Nina

Det kan ta ett tag att hitta bra folk som läser... Har haft många som sagt "Jag vill gärna läsa!", men sedan intre läst när de fått manuset. Sånt gör en lite...ledsen.

2012-05-15 @ 12:36:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0