Mitt skrivande: Nästa projekt!

När jag skriver så känner jag ett behov av att utamana mig själv.
 
Det finns en del författare som skriver böcker som påminner väldigt mycket om varandra i stämning och karaktärsbyggnad. Dessa författare är inte dåligta på något sätt, de har bara hittat vilken typ av böcker de vill skriva och håller fast vid det; inte konstigt med tanke på att vi människor tycker om att läsa böcker där vi vet vad vi kan förvänta oss. Känner vi för att läsa om en passionerad kärlekshistoria, skulle vi nog bli rätt förnärmade om det visade sig vara ett actionäventyr.
 
Så, med detta sagt, jag vill inte bli en sån författare. Jag vet att man lätt kan bygga upp läsekretsar genom att skriva liknande böcker, men skrivandet är så mycket för min egen skull; jag behöver ständigt nya utmaningar.
 
I det första manuset som jag skickade in till förlag berättade jag en kärlekshistoria som var långt ifrån enkel , men med mycket humoristiska inslag.
 
I manus nummer två fick läsaren möta Cecilia, flickan som ingen verkar se för den hon verkligen är och som i jakten på lycka gör fel vägval. Mycket mörk historia.
 
Och nu är det dags för manus nummer tre*. Jag har varit lite sugen på vuxenmanus (de två första är ungdom), men kommit fram till "inte än". Istället blir manus nummer tre också för ungdomar. Så utmaningen i det hela då? Jag ska vända lite upp och ner på den värld jag känner till. Jag vill egentligen inte skriva "övernaturliga inslag" för då får folk för sig att det handlar om fantasy och det gör det inte. Kanske kan förklara det mer som att man (jag) måste ha ett mer öppet sinne.
 
Men att glänta på något som inte är helt realistiskt, att hitta nya förklaringar på sånt vi redan känner till... Det har jag ALDRIG gjort förut. Inte ens försökt det minsta. Så det här kan gå precis lite hur som helst.
 
Berättade idén för min förstaläsare för ett tag sedan och hon blev alldeles till sig. Och när jag mumlade att jag kanske inte kommer klara det svarade hon:
"Tänk att du skriver en ungdomsroman, då fixar du det lätt!"
 
Planen: Plotta nu och börja skriva på rikigt vid jul. Typ.
 
 
 
*Jag har skrivit en hel drös med manus som ligger gömda hemma i bokhyllan. Om de någonsin kommer bli mer än bokhyllsfyllning har jag ingen aning om.
 
 


Kommentarer
Boktjuven Ingerun

Spännande!

Svar: Jag försöker.
Nina

2012-11-27 @ 18:36:00
URL: http://vadvilljagtjuva.blogspot.se
Fia Filur

Ska bli sååå kul det här :)

Svar: Mm. Kul kallar vi det.
Nina

2012-11-27 @ 19:00:32
URL: http://www.sofiafritzson.com
Nanna

Spännande värre! Men jag tror ju förstås att du börjar skriva innan jul :)

Svar: Tror gör man i kyrkan. *ler snett*
Nina

2012-11-28 @ 11:22:28
URL: http://nannabylund.blogspot.com/
Janina

Precis så tänker jag också! Mitt första manus är helt olikt det jag nu jobbar med, och jag är helt nervös över vad min förläggare kommer att tycka om det. Det är helt klart tryggare och enklare att hålla sig till samma stil hela tiden. Då vet man att man skriver något som läsare och förlag vill ha.

Men jag kan inte. För att hitta skrivglädjen måste jag våga pröva en ny väg. Att bara upprepa sig, nej det passar inte mig. Men man kan säkert bli en väldigt produktiv författare om man hela tiden håller sig till samma karaktärer och samma stil. För det kräver inte lika mycket jobb.

Svar: Asså, du har ett nytt manus på g? Spännande!!!
Som sagt, jag fattar VARFÖR en del skriver samma sak; det är bekvämt och ger en stabil läsekrets. Men det är inte min väg.
Nina

2012-11-28 @ 11:32:31
URL: http://bladdrabladdra.blogspot.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0