Bokmässan 2012: Söndag

Idag kunde man pitcha sitt manus för Kabusa mellan 10-11. Grejen var att man var tvungen att hämta en nummerlapp i deras monter mellan 9-10. Så jag och Annelie var vid bokmässan redan strax efter åtta och hängde på låset.
 
Vi var först där och fick våra tider. Sedan åt vi frukost, övade en sista gång och jag gick dit och gjorde min pitch. Jag hade fem minuter på mig; pratade om mitt manus i kanske två, svarade på ett par följdfrågor, berättade vad jag jobbar med idag och om jag gått skrivarkurser. Sen var tiden slut. Utanför väntade en av Kabusas anställda som frågade hur det gick, peppade och proppade mina fickor fulla med tablettaskar. Ett väldigt fint förlag måste jag säga.
 
Därefter var jag på "Striden fortsätter i Engelsfors" med Sara Bergman Elfgren och Mats Strandberg. De har släppt de två första delarna i Cirkeln-triologin och jobbar nu på bok nummer tre. De två första böckerna har fått stor uppmärkamhet i media och blivit översatta till 20 (!) språk. Tyvärr kunde jag inte koncentrera mig så bra på själva seminariet eftersom Cecilia Nilsson var moderator. All jag kunde tänka var på att min framtid som författare kanske ligger i hennes händer...
 
Efter seminariet så kunde jag inte låta bli, utan gick fram till Cecilia och prestenterade mig. Och trots att hon var på språng och hade bråttom stannad hon upp och hälsade. Hon visste vem jag var (dog lite just då) och sa att mitt manus ligger i en hög de ska börja läsa på måndag. Jag kommer få besked om typ två veckor. Sedan sprang hon iväg.
 
Jag tror mina händer skakade i en timme...
 
Efter att ätit lunch var det väldigt frigörande att gå på seminariet "Begravda elefanter" med Al Pitcher. Skrattade konstant i 20 minuter. Al är från Nya Zeeland, men är bosatt i Sverige sedan några år tillbaka. Han är komiker och har nu skrivit en bok (med samma titel som seminariet) där han tagit bilder på det Sverige vi känner till och sedan påpekat lustigheterna i det. Helt galen! Får ni en chans att se honom, DO IT!
 
Därefter skyndade jag vidare till Skrivarskolan på världskulturmuséet. Och jag blev så besviken. 
 
Först var jag på "Publicera dig!" med Susanne Holmgren. Jag älskade Susannes bok "Dina ord, dina berättelser" och hade höga förhoppningar på seminariet. Men Susanne verkade förvirrad. Hon försvann ofta bort i tanken och stod och bläddrade i en av sina böcker. Tyvärr.
 
På seminariet "Fortsät skriv" berättade Linda Belanner och Fredrik Persson om hur de hittat varandra på en skrivkurs och sedan skrivit en bok ihop. Jag vet inte riktigt vad det var tänkt att vi skulle få ut av seminariet. Visst berättade de lite om sitt samarbete och läste upp delar av mailkonversation mellan dem och förlaget när manuset blev antaget. Men de berättade ingenting om boken de skrivit (Du kanske inte vet det, men döden spelar inte handboll) och kändes lite...hemlighetsfulla. Så jag vet inte...
 
Sista seminariet kändes betydligt bättre. "Hur ska man inte ska göra som författare?" var en diskussion mellan Sören Bondesson, Anna Fredriksson och Pelle Andersson. Genom hela seminariet hade de en nära kontakt med publiken och frågorna haglade tätt. Några av de saker de tryckte på:
 
- Börja historian på rätt ställe
- Skapa intressanata karaktärer som har både positiva och negativa sidor
- Gestalta; beskriv känslan utan att säga ordet
- Våga vila i texten, skynda inte 
- Dialoger; jobba med undertexter
 
Precis när jag hade klätt på mig jackan och skulle gå hem blev jag stoppad av en tjej.
- Är inte du Nina?
- Ehhh... Jo..?
Det visade sig vara Boktjuven! (http://vadvilljagtjuva.blogspot.se/)
Alltid stört att träffa bloggpolare IRL. Stört på ett kul sätt.
 
Känns konstigt att jag ska till mitt vanliga jobb imorgon. 
Känns bra att få sova strax.
Natt på er!


Kommentarer
Annelie

Tillåt mig säga ännu en gång: Vi var grymma pitchare/löpare!:P
Sedan, Nina, du är grym!
Vill veta mer om sista seminariet.

Svar: Klart vi är bäst!
Jag tar med info på söndag.
Nina

2012-09-30 @ 22:35:39
URL: http://dromavglas.blogspot.com
Boktjuven Ingerun

Jag tycker att du är verkligen modig! Alla brukar alltid tjata på mig att jag är så modig men jag skulle aldrig våga fråga Cecilia på R&S om mitt manus. Jag önskar att jag hade vågat, för jag tror alltid att det är bra att ha ett ansikte framför sig.

Ungefär som det är kul att träffa sådana vars bloggar man läser typ! :)

Svar: Ha, ha! Jag var inte SÅ modig. Jag presenterade mig bara och hon visste bara där vem jag var. Så jag frågade inget, hon gav mig infon alldeles själv.
Himla trevligt!
Nina

2012-10-01 @ 10:53:30
URL: http://vadvilljagtjuva.blogspot.se
Heléne

Oj vad spännande! Vilken underbar helg! Håller tummarna för dig vad gäller pitchandet och manuset som ska läsas :)

Svar: Tack!Ja, håll alla tummar du har!
Nina

2012-10-04 @ 16:08:18
URL: http://writefully-by.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0