Mitt skrivande: Refusering nr 2 och crossoverfundering

Igår blev jag refuserad. Via mail.
 
Ändå en fin sådan. Förlaget tyckte jag hade utcklats mycket i mitt skrivande sedan de läste sist (yey!), men valde att tacka nej för att de tyckte att manuset kändes för ungt i sitt tilltal.
 
Och det kändes helt okej. För just nu är det ett annat förlag jag helst vill in på. De har fortfarande inte svarat, men om ett annat förlag tycker att jag utvecklas kanske drömförlaget kan se detsamma. Hoppas.
 
Det jag skulle komma till med det här var i alla fall förlagens indelning. Jag hade nämligen skickat mitt manus till ett crossover-förlag.
 
Och jag är lite...fundersam. Vilken ålderskategori tillhör crossover?
 
Jag har alltid tänkt att det handlar om att ligga i gränslandet mellan ungdom och vuxen typ 15-25 år (med betoning på typ 18-20 år).
 
Men igår fick jag veta att det här förlaget, som är crossover, vänder sig till läsare 20-30 år. 30? Är inte det lite... gammalt?
 
Vad tänker ni? Vad har ni för erfarenhet/uppfattning av crossover?


Kommentarer
Fia Filur

När jag tänker crossover så tänker jag typ 18-25, men jag tror att det är på väg (redan har?) breddats ännu mer just för att det är sånt sug efter böcker i det där glappet mellan 20-30. Jag är 28 och älskar att läsa YA och kommer fortsätta att läsa YA. Dessutom tycker jag det är positivt om det kommer lite fler 20+ böcker, såna som handlar om livet efter skolan också. Kanske förlagens åldersindelning växer lite i takt med att målgruppen blir äldre och fortsätter läsa?

Svar: Jag tycker också det saknas litteratur där huvudkaraktären precis slutat gymnasiet och ska stå på egna ben för första gången. mer sånt!
Nina

2012-09-13 @ 18:48:34
URL: http://www.sofiafritzson.com
Kati

Ursäkta ignoransen men vad ÄR crossover?

Svar: Se svar till min kära mor ovan.
Nina

2012-09-13 @ 21:07:04
Ostkustbo

Jag måste instämma i Katis fråga ang crossover, för mig är det ett begrepp som används inom matlagning. Likadant är det med YA som Fia Filur använder, vad är det?

Svar: YA står för Young Adoult Litterature, alltså ungdomsböcker helt enkelt. Var gränserna går i ålder verkar dock glida isär. En del säger 12-18 år, andra sträcker sig ända till 25.
Crossover är något som är ganska nytillkommet i den svenska förlagsvärlden; böcker för unga vuxna.

Jag trodde att den skulle vara en brygga mellan ungdomslitteratur och vuxenlitteratur, men nu vet jag inte riktigt längre (typ 15-25 år), men just det här förlaget anser att deras läsekrets befinner sig mellan 20-30 år.

Kapisch?
Nina

2012-09-14 @ 07:43:57
Anne Jonsson

Det låter väl kanon att det tycker du har utvecklats i ditt skrivande! Grattis! Vilket bra betyg! Men jag förstår att det är trist att bli refuserad...men vi hoppas på det andra förlaget då istället! Det som du ville in på...håller tummar och tår! Längtar tills jag får ett proffsutlåtande på mitt manus..håller på att utveckla en karaktär som jag tycker om...en finurlig karaktär som kommer att tillföra mycket spännande till manuset!
Lycka till!

Svar: Jag tar refuseringar med en axelryckning numera (okej, kanske inte heeelt sant, men nästan).Det där med att utveckla karaktärer är spännande; alla dessa personligheter som ryms inom mig.
Nina

2012-09-14 @ 12:31:19
URL: http://www.annejons.wordpress.com
Kati

Haha, ja jag förknippar också cross over med matlagning. :) Vad fånigt att ha ett nytt ord för det, young adult betyder ju unga vuxna...

Svar: Ja... jag vet inte riktigt var crossover kommer ifrån...?
Nina

2012-09-18 @ 10:52:15
URL: http://katarinapersson.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0