Negerslakt?

Igår skulle jag och min sambo-särbo-pojkvän åka från Borås till Göteborg. Klockan var typ... tio (?) på kvällen. Så vi hoppar på en överfull buss vid Knalleland för att ta oss till rececentrum. Bussen är full av hormonstinna, fulla gymnasieungdomar som tycker det är en förträffligt bra idé att ropa "HORA!" och slå i bussens väggar/tak samtidigt. Jag och min SSP står längst fram vid chaffören och skakar på huvudet åt det hela. Ungdomar, liksom...
 
Sen kliver ett gäng av dem av och vi får möjlighet att ställa oss lite längre bak i bussen, ni vet platsen som är avsedd för barnvagnar.
 
Och när vi står där så börjar några av dessa killar (typ sju?) ropa:
 
"VIT MAKT, NEGERSLAKT!"
 
Och först tänker jag "Men Guuuud, väx upp!". 
Sen inser jag att de egentligen står och skrikar om min SSP, Anders. Han är mulatt. Och det hela blir så surrialistiskt. Sju småkillar är så dumma att de skriker att han borde slaktas, men så pass smarta att de fattar att de inte ska försöka slå ner honom (de håller sig på bra avståd). Man bråkar inte med en bredaxlad kille på 1,93 i onödan.
 
När vi sen ska kliva av inser en av killarna i detta högljudda gäng att vi ska av samtidigt; "negern" och "negerhatarna". Och jag tror han blir rädd. För ni är på väg ut genom bussdörren så vänder han sig plötsligt till min SSP och bara:
- Hej, hej!
 
Smart kille där. För om man hälsar på "negern" minskar man nog chanserna att bli nedslagen.
 
Suck.
 
Jag har varit tillsammans med Anders i snart två år och aldrig riktigt uppmärksammat problematiken runt hans hudfärg förut. Jag vet att vi pratade lite om det då Anders åkte fast i säkerhetskontrollen när vi skulle flyga till Stockholm en gång. Förklaringen: "Hans bok i resväskan såg konstgt ut". Yea right...
 
När andra ropar negativa saker om mörkhyade (typ negerjävel eller nåt annat klyftigt) så brukar jag inte reflektera över det; jag är inte medveten om att det är min SSP de pratar om. För mig är hans hudfärg inte relevant, alltså ser jag den inte. Eller ja, jag älskar den, men jag ser inte problemet med den.
 
Vad vill jag egentligen säga med allt det här?
 
Att jag tycker det är tråkigt. Jag tycker det är tråkigt att vi lever i ett samhälle där tonåringar kan skrika ut ordet "negerslakt" utan att reflketera över vad de egentligen säger. 
 
Jag tycker också det är svårt att veta hur JAG ska reagera. Jag menar, orden gäller ju inte mig personligen, men det gäller en av de viktigaste personerna i mitt liv (så då gäller det typ indirekt mig).
 
Vad ska/borde jag göra?
 
I detta fall gjorde jag inte så mycket. Höll Anders i handen, ignorerade killarna så gott jag kunde och ja... jag kan ha himlat med ögonen någon gång.
 
 
Borde jag ställt mig och ropat:
Svart makt, rasseslakt!
Bara för att?
 
Tror inte det hade hjälpt.
Jag kan bara hoppas att när mina egna barn växer upp så behöver de inte genomleva samma sak som min SSP. Men OM de gör det, vad ska jag säga till dem?
 
Shit va långt detta blev, men som sagt, situationen var så surrealistisk.
Vaddå, SÄGER människor verkligen såhär?
 
Tydligen...


Kommentarer
Kati

herregud, jag vet inte vad jag ska säga. Folk tänker verkligen inte på vad f.n de slänger ur sig. När man läser sådant här tappar man faktiskt hoppet om mänskligheten.

Svar: Ja... och det var så himla märkligt..
Nina

2012-09-29 @ 19:22:11
URL: http://katarinapersson.com
Ostkustbo

Tystnad brukar man ju säga är att samtycka, men i din situation på bussen var svår. Undrar vad grabbarna på bussen hade sagt och gjort om du skrikit om svart makt.Jag tycker inte man kan och ska negligera denna typ av uttalanden, fast det är svårt. Fråga Anders vad han tycker du borde gjort.

Svar: Tog ett bra tag innan jag fattade att det ens hade med Anders att göra.
Alltid svårt när de är alkoholpåverkade också. De var ju inte så stora.. men sju stycken är ändå sju stycken.

Anders brukar säga att OM det blir slagsmål är det min uppgift att ringa polisen.
Nina

2012-09-30 @ 09:10:12
Boktjuven Ingerun

Fy! Sorgligt. Hur gamla var de?


Svar: Jag skulle gissa på gymnasieåldern... Himla kul att träffa dig idag!
Fika snart?
KRAM!
Nina

2012-09-30 @ 20:27:23
URL: http://vadvilljagtjuva.blogspot.se
MalinC

Ibland blir man jäkligt förbannad på människorna!

Svar: Ja. Tappar liksom, jag vet inte, hoppet en stund?
Nina

2012-09-30 @ 21:01:03
URL: http://berattarperspektiv.wordpress.com
Heléne

Fy vad sorgligt. Och tragiskt. Tänker att de där killarna en vacker dag kommer växa upp och när de tänker tillbaka på sin ungdomstid kommer de (förhoppningsvis) skämma ögonen ur sig.

Och det är så otroligt svårt att veta hur man ska reagera i en sån situation och så oerhört hemskt att någon ska behöva utsättas för något sådant. På ett sätt vill man inte provocera dem och på ett annat sätt vill man ju inte heller bara ignorera. Tror att det faktiskt är lättare att reagera utifrån, alltså som utestående och inte när man är mitt i det.

Svar: Kan vara så.Jag hade svårt att fatta vad det var som hände när jag var mitt i det...
Nina

2012-10-04 @ 16:07:02
URL: http://writefully-by.blogspot.com/
my life

Nina du gör bara som när vi var små och gick i skolan. Säg till mig om det blir bråk så löser jag det.

Svar: Always covering my back.Puss syrran!
Nina

2012-10-09 @ 21:06:07
URL: http://www.meandmycow.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0