Låt stå!

Filmen vi såg igår (och som fästmannen och jag redan sett en gång i fredags) var Cloud Atlas.
Ett tips; se den.
 
På det stora handlar den om reinkarnation; om att våra handlingar påverkar andra i vår omgivning.
 
Jag vet inte om jag tror på reinkarnation, jag är lite osäker å min religiösa tro (måste man veta?). Däremot är jag övertygad om att de val jag gör, de val VI gör idag, kommer påverka hur framtiden ser ut.
 
En del val vi gör är små; skjorta eller tröja, leverpastej eller ost, ta bussen till stan eller promenera. 
En del val vi gör är stora; hus eller lägenhet, plugga eller jobba, barn eller ej.
En del val vi gör är viktiga; ödmjukhet eller ignorans, respekt eller fientlighet, kärlek eller hat.
 
Jag tror på the butterfly effect och på att en droppe kan sprida ringar på vattnet. Det räcker med en människa för att göra skillnad.
 
Mina manus handlar om val. De handlar inte alltid om att välja rätt, att välja fel är mänskligt, men alla val får konsekvenser. Det är valen som definerar vilka vi är som människor.
 
Än så länge har jag inriktat mig på ungdomsböcker; för att jag tror att det är som tonåringar vi är som mest vilsna. Jag vet att jag var det. Det är som tonåringar vi tar de viktiga besluten.
 
Ska jag umgås med klasskompisen som kommer från Bosnien?
Ska jag fortsätta vara vän med X trots att hon precis berättat att hon är kär i en tjej?
Ska jag låta andra klanka ner på den nya tjejen bara för att hon vågar sticka ut?
 
Det är mycket identitet som skapas när man är tonåring. Och jag tror det vi har möjlighet att påverka varandra.
 
Jag tror att kärlek sprider sig.
 
Det är därför min mormor står upp mot sina väninnor när de börjar prata skit om invandrare.
Det är därför min mamma går i spetsen för att de asylsökande ska känna sig välkomna i min hemby.
Det är därför jag har så många homosexuella vänner att andra har svårt att tro att jag är straight.
Det är därför min 13-åriga lillasyster är med i en antimobbinggrupp på sin högstadieskola.
 
Kärlek sprider sig.
Ödmjukhet sprider sig.
Respekt sprider sig.
 
Vi är alla droppar i havet; låt oss dansa i ring.


Kommentarer
Fia Filur

Vet inte vad jag ska skriva. Du är klok och fin, du! Kram! :)

Svar: Tack!
Nina

2013-02-03 @ 21:20:12
URL: http://www.sofiafritzson.com
Boktjuven Ingerun

Tonåren låter som helt rätt ålder att försöka påverka. Mycket förändras då.

Svar: Tänker lite så.
Nina

2013-02-03 @ 21:34:03
URL: http://www.boktjuven.com
my life

Ursprungsgenen ligger kanske hos mormor.
By the way skönt att veta att det kommer finnas bra tonårsböcker då Wilda blir fjorton och hennes moster gett ut en =)

Svar: *kramar om*Det fixar jag, sys!
Nina

2013-02-03 @ 21:37:40
URL: http://www.meandmycow.blogspot.com
Mamma

Kärlek <3
Förresten, när Wilda är tonåring har hennes moster gett ut flera böcker.

Svar: High five på den!
Nina

2013-02-04 @ 17:47:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0