Berättarröst

Jag har pratat rätt mycket om problematiken med att hitta berättarrösten i sitt manus den senaste tiden. Ibland hittar man den direkt, ibland dröjer det tills redigeringen av manuset. Oavsett är det en enorm lättnad när den väl finns där.
 
Men precis som det finns berättarröster i böcker, kan det också finnas det på bloggar. När jag tittar på mina egna inlägg kan jag ibland bli lite frustrerad. Jag menar, jag är rolig... egentligen. 
 
Så i brist på min berättarröst på min blogg tänkte jag nämna tre andra jag verkligen tycker om.
 
Värme
Simona Ahrnstedt (http://simonaahrnstedt.se/) har gett ut två böcker och är Sveriges första romancedrottning (vår ENDA drottning so far). Varenda gång jag går in på hennes blogg får hon mig att le; hennes inlägg är fyllda med sådan värme. Hon öppnar sitt hjärta för oss läsare. Glädjen i skrivandets framgångar, hålet hon känner när hennes barn inte är hos henne, hyllningen till de vänner som stöttar henne. Bara att hon bjöd en hel drös skrivarbloggerskor  (bl a mig) till sin senaste releasefest säger ganska mycket om vem hon är. Jag önskar det fanns fler människor som hon.
 
Personlighet
I våras träffade jag Mirijam (http://mirijam.blogspot.se/) på en skrivarkurs. Just då tänkte jag nog inte så mycket på henne (mer än att hon hade tights i klara färger), jag tror inte hon märkte mig heller. Men hon har en blogg, och efteråt kollade jag in den. Och bakom den där lugna utan döljer sig en gigantisk skopa attityd. Bara att inleda med "Hej, jag heter Mirijam. Det här är din nya favoritblogg." . Mirijam bloggar om livet i stort; sina löparrundor, sitt mc-körkort, sin hund (som hon har varannan månad), sitt jobb (på radio), om norrlänningars inskrängdhet och livets små under. Hon har en kaxighet som är imponernade. 
Mirijam - får du någon gång för dig att skriva den där boken; jag lovar, jag kommer läsa!
 
Humor
Rubriken skulle lika gärna kunna vara allti-i-ett; Lisa Bjärbo (http://onekligen.blogspot.se/). Lisa är författare och journalist och att gå in på Lisas blogg är som att gå in i en av hennes böcker. Jag skrattar ofta och blir så impad av hennes uttryckssätt, hennes öga för detaljer. Bloggen är full av roliga kommentarer från hennes barn (inte alltid snälla), reklam för lite allt möjligt hon tycker är vettigt/intressant/roligt, otroligt vackra bilder (hur kan man ha ett så färgglatt liv?), vegetarisk recept (sjukt goda), böcker hon läst och vardagsbetraktelser. En mångfasseterad (stavas det ens så...?) blogg som ofta fått mig att skratta och ger ljusglimtar under regniga (och soliga) dagar.


Kommentarer
Simona

Tack, vad glad jag blev! Kram!

Svar: Du är så värd det.Kram!
Nina

2013-01-05 @ 15:25:39
URL: http://www.simonaahrnstedt.se
Janina Kastevik

Mirijams blogg har jag missat men jag håller verkligen med om Simonas och Lisas bloggar!

Svar: Jag är så fasinerad att de lyckas hålla samma språk...
Nina

2013-01-06 @ 21:58:45
URL: http://bladdrabladdra.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0