Mitt skrivande: Den där väntan...

Jag har faktiskt vant mig. På riktigt.
Men jag minns hur jobbigt jag tyckte det var i de första gångerna jag skickade in manus till förlag.
 
Man hörde ju talas om personer som bara dagar efter att skickat in sitt manus till förlag blev uppringda och fick frågan om deras manus fortfarande var ledigt. Och jag tänkte att "tänk om jag är en av dem?"
 
Numera vet jag att det är väldigt ovanligt. Väldigt.
Majoriteten gör som jag - väntar.
 
De flesta förlag skriver på sina hemsidor att de hoppas kunna höra av sig inom tre månader. Och ja, det har hänt att jag fått besked inom denna tid, men då har det alltid varit standardrefuseringar.
 
Får du vänta längre än den utsagda tiden är det oftast positivt.
Jag brukar ändå skicka ett mail när tiden gått ut för att kolla läget. Vissa förag är väldig kommunikativa och berättar precis varför svaret dröjer och var mitt manus befinner sig i processen. Andra svarar ingenting.
 
En del förlag lovar nya tider när de återkommer med slutgiltigt besked.
Och om det inte kommer ett besked inom denna tid ska man inte bryta ihop - att det dröjer ÄR bra.
Det betyder att ditt manus är mer intressant än de först trodde. Kanske behöver ännu en lektör läsa?
 
Som längst har jag väntat på ett förlag i nio månader. Jag väntar fortfarande...
Datumet när de kan ge besked flyttas ständigt fram. 
Och eftersom andra som skickat in samtidigt/senare än mig fått refuseringar vet jag att det är bra.
 
Det är klart att det också är frustrerande - jag vill ju komma vidare; skriva om!
 
Men numera låter jag inte det faktum att manus är inne på förlag hindra mig i mitt skrivande.
 
När jag var yngre blev jag totalt förlamad och kunde inte fokusera alls på att skriva nytt. Eller skriva om.
 
Idag har det, som tur är, släppt.
 
Så fort ett manus är ivägskickat till förlag kan jag släppa det. Och vill jag arbeta om ett manus som är inne på förlag - då gör jag det. För jag vill inte låta väntan stå i vägen för mina manus utveckling.
 
Jag tror inte att något förlag kommer se negativt i att jag ständigt jobbar framåt.
 
Hur hanterar ni väntan?
Vågar ni redigera om manus när de är inne på förlag?


Kommentarer
Kati

Jag brukar oftast försöka skriva på något nytt istället. Håller mig från att börja göra alltför stora förändringar i det eftersom man egentligen inte vet något om vad ett eventuellt förlag skulle vilja se annorlunda. men ibland är det svårt. Min längsta väntan var 7 månader. efter det gav jag upp.

Svar: Jag vågar inte ge upp riktigt än - jag får fortfarande besked från förlaget om nya datum.
Nina

2013-06-22 @ 12:30:04
URL: http://katarinapersson.com
Boktjuven Ingerun

Jag vågar absolut men ganska ofta tycker jag det är roligare att börja på nästa manus eller redigera om det jag skickade innan det sista. Eller som nu: ingenting.

Svar: Ibland är ingenting riktigt skönt.
Nina

2013-06-22 @ 14:03:40
URL: http://www.boktjuven.com
Fantasy Realm ~ en fantasyblogg

Jag har som regel att inte peta i det manus som jag har skickat in. Jag börjar istället på en fortsättning eller på något helt nytt, men jag måste erkänna att väntan är olidlig ibland :/

Svar: Jag brukar inte peta i manus jag skickat in direkt. Men som sagt, när det dröjt nio månader börjar det klia i fingrarna.
Nina

2013-06-22 @ 15:42:46
URL: http://fantasyrealm.se
Fia Filur

Jag brukar inte redigera sådana som är inne på förlag, utan skriver nytt eller redigerar nåt gammalt istället. Brukar känna mig så trött/färdig men det som jag precis skickat iväg att jag inte vill se det på ett tag. Men det beror ju också såklart på hur längesen det är man skickade det ...

Svar: Absolut!När man precis skickat in ett manus brukar man (jag) ofta vara rätt trött på det.
Nina

2013-06-22 @ 20:12:19
URL: http://www.sofiafritzson.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0