Skrivartips 14: Träna. Träna? Träna!

Det finns många sätt man kan träna på när det gäller skrivande:
 
Träna sig till att skriva mycket.
Träna sig till att skriva fort.
Träna sig till att utveckla sina svagheter.
Träna sig till att skriva överallt.
Träna sig till att komma in i skrivandet fort.
 
Men sedan finns det den där andra träningen också. Träningen av kroppen.
 
Ska man skriva mycket (aka sitta stilla mycket i långa stunder) är träning för kroppen viktig.
 
VAD du tränar tycker jag personligen inte spelar någon roll, men för mig måste träning vara något jag tycker är kul. Jag bygger lätt muskler, men har aldrig gillat gym; varför ska jag så stå och lyfta vikter?
 
Nej, jag föredrar dans, boxning, löpning och simning.
 
Träning kan också vara en skön paus i skrivandet; ett annat sätt att tänka och göra dig tillgänglig för lösningar. 
 
Denna typ av träning får (för mig) inte vara för komplicerad ex löpning,promead eller simning.
 
(En annan sak som verkar funka bra för många när det gäller att få pauser i skrivandet där man släpper tanken fri verkar vara att duscha. Men det tränar ju inte kroppen så mycket...)
 
Många etablerade författare har ett träningspass inlagt på morgonen innan frukost och skrivpass.
Och jag tror verkligen inte att det är en tillfällighet.
 
För mig är också träninge ett sätt att känna och uppleva min egen kropp (det där... lät inte riktigt som jag hade tänkt *harkel*).
 
Ska du bli duktig som författre tror jag att du måste vara medveten om hur du själv reagerar på olika saker. Hur många skriver inte om personer som springer ifrån/till något? Oavsett om det är en mördare, ett minne hen vill glömma eller stoppa kärleken som ska med ett tåg.
 
Då är det bra att veta hur det känns i kroppen; hjärtslag, svettet, andetagen, hur foten slår i asfalten och hur rörelsen går genom benet, se omgivningen; är det skog eller radhus?
 
Så, det är dubbel (kanske till och med trippel) träning; träna kroppen för att stärka den, låta tanken löpa fritt OCH reflektera över hur det är att springa.
 
Multitasking!


Kommentarer
Heléne

Kan inte annat än att hålla med... Träning och skrivande är en sjukt bra kombo. Det har till och med hänt att jag under löprundan har kommit på nya vändningar och bra material till mitt manus.

Hoppas allt är bra annars? Och hoppas att skrivandet går bra :)

Svar: Men Heléne, jag undrade var du tagit vägen.
Skickat mail till dig.
*blink*
Nina

2013-03-18 @ 14:19:34
URL: http://helenesskriverier.blogspot.se
Heléne

Ja, har vart lite mycket och bloggandet har blivit lite lidande ;). Men nu är jag tillbaka, starkare än nånsing :). Har du skickat mail på inboxen (såg inget) eller har du lämna kommentar?

Svar: Försökte maila till din mail, men det har tydligen inte kommit fram... Weird...
Nina

2013-03-19 @ 12:42:55
URL: http://helenesskriverier.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0