Omplantering och ut i... regnet?

Okej, nu var det alltså dags; plantera om allt som stått i mitt fönster ett tag och få balkongen att börja leva.
 
Jag tänkte försöka dela med mig av tips jag fått. Om de faktiskt funkar återstår att se...
 
Först; krukorna. Krukorna (eller vad du nu har planetrat i ) bör ha hål i botten. Jag vet, lät konstigt när mamma sa det först. Sedan förklarade han att OM det börjar spöregna är det bra om det vattnet kan rinna undan. Annars dör växterna drunknings-döden.
 
I mitt fall hade jag köpt krukor second hand och utan en tanke på hur de "skulle se ut". Så jag gick helt enkelt och köpte mig en borrmaskin också. Och så borrade jag hål i krukorna; i metall, i terrakotta och i plast.
 
Sedan grundade jag krukorna med lecakulor innan jag fyllde dem med jord. Detta för att jorden inte ska rinna ut ur det där hålet. När jag sedan planterat om mina små växter gödslade jag. Jag läste på förpackningen med hönsgödsel att man kunde blanda ut pelletsen med vatten och vattna växterna om man ville. Så det gjorde jag. Och hur det blev?
 
 
Välkommen ut på min balkong!
 
 
På bordet står det en zinkhink (?) med smultronplantor.
På golvet ser ni tomatplantor och en... tom hink? Nej! Där har jag planterat sockerärter (ska fixa bättre klättermöjligheter för dem imorgon).
 
 
En tom blomlåda? Nope. Här kommer det att växa ruccola och plocksallad. Om de känner för att gro...
 
 
Och här har ni min fina samling kryddor; persilja, dill, basilika, oregano och citronmeliss. Citronmellissen och oreganon tog sig dåligt när jag planterade förna inomhus. Så jag strödde på lite extra i krukorna...
 
 
Och så jordgubbar!
Detta är faktiskt en jordgubbskruka. 
 
 
Ska bli spännande det här!


Kommentarer
Mamma

Pappa kommer bli stolt som en tupp när han hört att du köpt borrmaskin. Elektriska grejer tycker ju han är bra. Kom ihåg att ta in plantorna över natten eller täcka över dem med fiberduk. Frostnätterna är inte över ännu. Kram mamma

Svar: Du får nog höra av dig när jag kan lämna kvar dem utomhus sen...
Nina

2013-05-11 @ 08:38:39
Helena Milton

Åh, vad fint du har. Jag blir inspirerad till att fixa till det på den egna balkongen. Ingen blomlåda blir det men krukor med pelargonier hade jag tänkt! Lycka till med den (ännu så länge) tomma blomlådan.

Svar: Tackar!Upptäckte att mina sockerärtor redan börjar gro.
Yey!
Nina

2013-05-12 @ 16:57:10
URL: http://www.helenamilton.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0