Ordet är ditt! goes eco

Jag har fått för mig att min mamma var ganska tidig med att köpa ekologiska råvaror i min hemby där jag växte upp.
 
Jag har ingen aning om det faktiskt var så, eller om det är en efterkonstruktion; men jag tänker att det var hon som sådde fröt först.
 
Pappa var den som jag diskuterade miljöfrågor med runt matbordet; problem med Östersjön, musselodlingar och slamsugning.
 
Och på högstadiet hittade jag min plats i både en miljögrupp på skolan och fältbiologerna på fritiden.
 
Jag började plugga marina programmet eftersom jag någon dag skulle "rädda" Östersjön.
 
Jag mår alltid lite bättre när jag sopsorterar, åker gärna kollektivt och i perioder har jag köpt en del ekologiska varor. Alltid ekologiska bananer. ALLTID.
 
Men ibland har eko-tänket sjunkit undan lite. Mycket pga jag varit student och eko har varit dyrt.
 
Kanske är det min mammas fel, kanske min pappas, eller kanske min syster som just nu gått bananas och slängt ut alla plastsaker i deras hem.
 
Kanske är det jag.
 
Men nu letar jag eko-produkter precis överallt!
 
Jag ska erkänna, jag köper inte jämnt eko, men mycket mer än tidigare.
 
Och så tipsade syrra mig om en bra hemsida för ekologiska hudvådsprodukter. "Som kostar skjortan!" tänkte jag.
 
Men icke, jag får behålla skjortan. Jag köpte mitt första paket med produkter i mellandagarna.
Mitt andra paket damp ner idag.
 
Schampo, hudcreme, tvål, nagellack, deo, tvättnötter, nagellacksremover, hårstaylingsprodukter mm.
 
Och så tänkt jag; jaha, nu kommer jag köpa massa produkter som jag inte kommer vara nöjd med eftersom det tog mig typ 20 år att komma fram till att jag gillade Barnängelns tvål mer än Dove.
 
Men nej, det enda som funkat sådär än så länge är två av nagellacken (jag köpte tre).
Annars är jag helt såld.
 
Känner mig som en ny wen-tjej. (Trots att det inte ens var wen-shampoo)
 
"I will never shampoo again!"
 
Tru story.
 
Så, http://www.jordklok.se/.
 
Gå dit, bli amazed, shoppa och var snäll mot både plånboken och miljön.


Kommentarer
Anneli

Jag handlar också mycket där. De har massor av bra och framför allt ekologiska saker.

Svar: They have!
Nina

2014-01-25 @ 01:05:10
URL: http://tryingtofollowmydreams.blogspot.se/
Mamma

Jag tror att jag var ganska tidig att köpa eko i vår lilla by. Jag har nog köpt mjölk, bananer och kaffe som produceras ekologiskt i ca 20 år. Visst har du fått detta från mig + oparfymerat. Kram!

Svar: Ja, fast det där med oparfymerat har aldrig riktigt fastnat... Men jag tycker inte om när tvätt luktar massa parfym. Eller lukten av cigaretter.
Nina

2014-01-25 @ 11:02:34
my life

Du har väl inte glömt den sommaren pappa drog upp båten och lät oss skrubba den ren från diverse musslor och tång. Endast för att han vägrade använda bottenfärg!!

Svar: Han är bra, pappa.
Nina

2014-01-26 @ 20:59:47
URL: http://www.meandmycow.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0