1:a april - dagen då fantasin flödar

Igår var det första april.
Och medan vi åt frukost satt jag och maken och tittade på nyheterna på TV:n... och gissade vad som var sant och vad som var ett aprilskämt.
 
Det var en rätt rolig syssla; vad är det som avslöjar personer om de talar sanning eller ljuger?
 
Efteråt kom jag att tänka på att det är ju just det här vi skrivande människor gör varje dag - vi skapar en illusion som vi vill att läsaren ska ta för sann. Även om man skriver fantasy så måste vi skapa magisystem som läsaren kan tro på.
 
Vi ljuger.
Eller berättar en annan version av sanningen.
Kanske en bättre? 
En mer spännande?
 
Oavsett är det viktiga att inte bli påkommen - att få läsaren att engagera sig så i texten att hen inte ifrågasätter vad som händer.
 
Och första april är en dag då alla kan bli författare, en dag då alla kan ljuga och se om omgivningen går på lögenen.
 
Hur långt drog du det igår?
Lyckades du lura någon?


Kommentarer
Ostkustbo

Jag lurade mina elever om det nya djuret som upptäckts i Sydamerika, frogodilen. En mutation där kroppen är som en groda och ansiktet som en krokodil. "Luret" hade jag lånat av en kollega och eleverna gick på det.

Svar: Ha, ha! Klockrent!
Nina

2015-04-02 @ 17:29:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0