Skrivarlya - input?

En av de riktigt coola grejerna som kommer hända under 2015 är att jag kommer få ett eget rum i vårt nya boende att inreda som skrivarlya.
 
Och jag som annars inte är jätteintresserad av inredning kan nu ligga vaken om nätterna och fundera över hur detta rum ska se ut. Hur får jag det att funka rent praktiskt? Vad lockar till inspiration? Vad kan jag använda som jag har idag? Vad behöver jag införskaffa?
 
Att få den här chansen - att inreda ett rum bara för mig och orden känns för mig oerhört stort. Men jag är lite rädd att jag övergör (låter bättre på engelska) det hela.
 
Vad har ni i era skrivarlyor/hörn? Vad tycker ni är viktigt?
 
Jag tänker:
- ett skrivbord som inte är för stort (plats för dator, tangentbord, mugg med varm dryck och fat med praliner)
- en bekväm stol
- en bokhylla med favoritböcker, böcker om skrivande, uppslagsböcker och föremål som inspirerar
- ett bord där jag kan veckla ut min plan med post-its för att granska den dramaturgiska kurvan (av någon anledning ser jag detta framför mig som ett högre bord man står vid. Någon ska ju tänka på ergonomin.)
- tavlor som inspirerar (men inte för många)
- en mjuk matta
- en växt (eller två) jag kan prata med när jag kör fast
- en fåtölj som man kan krypa upp i (är rädd att denna inte får plats då jag gillar STORA fåtöljer)
- whiteboard eller anslagstavla där jag kan sätta upp random crap kopplade till manset
- stearinljus
 
Något jag glömt? 


Kommentarer
Skriviver

Vilken otrolig lyx att få inreda en skrivarlya. Här är det helt lönlöst, vi är fyra människor och två katter i en liten trea. Så det får bli i nästa boende.

Låter som om du har tänkt på det mesta :)

Jag är ibland lite frusen av mig, så om det var min lya skulle jag lägga till en filt och varma sockor som matchar övriga inredningen, eftersom jag älskar att matcha saker. Men det är nog allt!

Svar: Jag är så taggad att jag har svårt att sova om nätterna. Och då ska vi inte flytta förrän i mars. Och ja... kan ju finnas annat som kommer ta tid då pga bebisen har anlänt... Jag får drömma och planera medan jag kan.
Jag bär nästan alltid raggsockor hemma, så det var en jättebra idé! Tack!
Nina

2015-01-04 @ 23:36:01
URL: http://skriviver.se
Skriviver

Och förresten, gott om plats för vaser i olika storlekar för snittblommor! Väldigt viktigt för mig när jag skriver. Typ plats för ordentlig vas på skrivbordet, en liten piedestal eller minibord bredvid fåtöljen, och en eller ett par små pyttehyllor på väggen där man kan ställa vaser.

Suck. Du har verkligen fått mig att drömma...

Svar: Ha, ha! JA! Jag älskar blommor och eftersom det tillkommer en trädgård till skirvarlyan (ja, okej, trädgården kanske inte hänger ihop med just skrivarlyan, mer med bostadsrätten där skrivarlyan råkar befinna sig) så finns det ju absolut potential för att det får grönska även inomhus. Bra tips!
Nina

2015-01-04 @ 23:38:06
URL: http://skriviver.se
Mia

Önskar verkligen att jag kunde ge tips. Men jag är mest så där att jag kan visserligen tänka mig hur min skrivarlya skulle kunna se ut, men sen i verkligheten tenderar mina skrivprojekt att flyta ihop med allt och då skulle jag behöva ytterligare bord och hyllor för olika projekt, fast sen ligger allt ändå på samma bord i världen kaos...

Svar: Jag är lite orolig över att det är där jag kommer hamna i vilket fall... Men jag måste ju försöka nu när jag väl får chansen.
Nina

2015-01-05 @ 08:21:53
URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Skriviver

Jag verkar inte kunna kommentera ditt senaste inlägg? Det dyker inte upp något kommentarsfält hur mycket jag än klickar. Har försökt några gånger under dagen...

Svar: Åh, suck.Jag har försökt åtgärda det hela, men utan resultat.

Vet inte vad som hänt... Men det verkar funka på mitt nya inlägg.
Nina

2015-01-09 @ 23:51:49
URL: http://skriviver.se
Boktjuven Ingerun

Rummet låter kanon!
När du beskriver bordet kommer jag att tänka på ett sånt där ritbord, som tex arkitekter har. Det kan kanske vara nåt?

Jag rekommenderar att du inte har bilder/byster osv på berömda författare. Det ger bara prestationsångest. :)

Ingerun

Svar: Jag har faktiskt ett sånt bord! Ett man kan höja och sänka. Min man använder det som databord idag, men tror det kommer vara för stort för utrymmet där han ska ha datorn i det nya hemmet. Tyvärr kanske det är för stort för mitt skrivarrum också... men det går ju att testa.
Inga bilder/byster på kända författare: Check!
Nina

2015-01-12 @ 10:21:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0