Mitt skrivande: Nästa projekt

När jag har ett barn i magen som faktiskt skulle kunna överleva om det föddes i detta nu så blir ju hela grejen med att bli förälder mycket mer påtaglig. Jag är på väg in i en helt ny fas i livet.
 
Men något som verkligen irriterar mig är att när jag pratar med min omgivning om skrivandet numera tittar de på mig med förvånad blick och säger:
- Skrivandet? Ha! Det kommer du inte hinna med framöver!
 
Och det är klart jag fattar; när väl Janne kommer till världen kommer prioriteringarna bli annorlunda. Klart jag fattar att han kommer ta tid och ork och allt sånt.
 
Men människor som tillhör "de skrivande" skriver inte bara när de sitter framför datorn. Skrivandet är en process som ständigt pågår. Vi tjyvlyssnar på folk på tåget, läser en fackbok för att bredda våra vyer, tar kort på miljöer som insiprerar, kluddrar idéer på baksidan av kvitton. Vi slutar inte skriva även om vi inte sitter framför datorn.
 
Så, med det sagt går jag och spånar på nästa projekt.
Just nu vilar manuset jag redigerar och ska igenom ytterligare en redigering innnan jag skickar till förlag i januari.
 
Så Janne, även OM du kan överleva utanför magen just nu, skulle jag uppskatta om du stannar kvar ett tag till, okej?
*tystnad*
Vi behöver öva lite på vår kommunikation...
 
Och eftersom jag kommer vara föräldraledig nästan hela våren och hela varma, soliga sommaren (ja, jag har beställt sol till sommaren 2015) blir jag lite.... Jamen, busig. 
 
Många som blir utgivna "börjar skriva" under sin föräldraledighet.
Jag som redan är igång känner att jag kanske skulle ge mig på ett projekt som känns lite mer risky än det jag skrivit tidigare...
 
Här är i alla fall kandidaterna:
 
- Något om mobbing (9-12)
- Något om att bli dömd efter sin hudfärg (15+)
- Fyra barndomsvänner ses som vuxna och mörka hemligheter kommer upp till ytan (vuxen) !
- Hur vi i vardagen sabbar för oss själva i kampen för att uppnå jämställdhet (debattbok) !!
- Redigera om manus med övernaturliga inslag och illustrera till (crossover) !!!
- Prosalyriksprojekt
- Skriva om genetic sexuell attraction (vuxen)
- Något om att bli gravid vid fel tillfälle (crossover)
 
Så... Ska vi rösta om det här eller?
Alla för säger ja.
 
JA!
 
 
 
 
Och om någon undrar varför jag är uppe i denna tidiga timme. Varit vaken ett tag.
Jannes fel, of course.


Kommentarer
Skriva läsa leva

Klart du ska försöka skriva. Verkar ju finnas en hel del som klarar det under mammaledigheten så det ska väl du med ;)

Svar: Tack!
Nina

2014-11-29 @ 09:35:45
URL: http://skrivalasaleva.wordpress.com
Fia Filur

Sen när barnet väl är fött kommer du bli ännu mer irriterad på folk för då kommer de att tala om för dig hur du ska uppfostra det och om du nån gång vågar beklaga dig över dålig sömn eller trötthet så kommer det här svaret: Vänta bara tills du får nästa barn DÅ ... eller vänta bara tills barnet börjar krypa/gå/är tonåring DÅ ... :)

Jag röstar på 1, 2 eller sista!

Svar: Ha, ha! Hela livet är fullt av utmaningar.Visst är det härligt!!!
Nina

2014-11-29 @ 15:32:25
URL: http://www.sofiafritzson.com
Ostkustbo

Rösten från ostkusten läggs på nr 3.

Svar: Just den historien utspelar sig faktiskt i Påskallavik... Kan innebära att jag och bebisen måste komma hem och göra massa researsch till våren. ;)
Nina

2014-11-29 @ 17:13:49
Boktjuven Ingerun

1. Jag röstar JA!
2. Och barn blir lättare och roligare ju äldre de är, så lyssna inte på någon som säger annat.
3. Mina toppfavoriter i din lista är mobbingbok 9-12 och den om att bli gravid vid fel tillfälle! Fast självklart måste man skriva om det som intresserar en JUST nu.

Om man hinner annat eller inte beror på så många saker. Hur är barnet? Hur är man själv? osv

Min make hann allt möjligt när han var hemma medan jag på min höjd hann äta glass.

Svar: Ha, ha! Äta glass tycker jag förvisso är en bra sysselsättning!
Nina

2014-11-30 @ 09:08:33
URL: http://www.boktjuven.com
Skriviver

Hittade just din blogg och skriver min första kommentar på det här något äldre inlägget, men jag kan inte låta bli :)

Klart du kommer kunna skriva när Janne kommit!

Jag har en dotter på fyra år och en son på fyra månader och jag har skrivit en hel massa under båda mina föräldraledigheter. Periodvis mindre och periodvis mer, men det GÅR! Och precis som du säger, skrivandet är en komplicerad process som görs hela tiden på en massa olika sätt.

Jag röstar för förslag nummer fem. Verkar absolut mest spännande :)

/Linda

Svar: Hej, välkommen hit!
Jo, skrivandet lämnar mig aldrig helt så det kommer nog lösa sig.
Nu ska jag kolla in din blogg!
Nina

2014-12-21 @ 00:20:13
URL: http://skriviver.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0