Det blev en riktigt författardag!

Redigerade enligt Simonas metod idag.
 
 
Jag har skrivit in egna kommentarer och kommentarer från en testläsare i mitt pappersmanus (olika färg på våra kommentarer). Sedan plockade jag fram en ny skrivbok idag. 
 
På första sidan skrev jag allmänna kommentarer som jag behöver se över i hela manuset.
T ex
Glöm inte bort berättarperspektivet
Använd miljön
Tydliggör karaktärerna
 
Sedan skev jag ner frågor som jag ska ställa mig själv medan jag går igenom texten
T ex
Är detta något jag måste ha med?
Vad händer om jag flyttar dialogen?
Vad är konflikten?
 
Sedan gick jag igenom kapitel för kapitel och skrev ner följande på en halv sida i skrivboken:
Var: (Fysisk plats där scenen utspelar sig)
Funktion/Syfte: (Varför är denna scenen viktig? Vad tillför den?)
Extra bra: (Om det fanns något som var extra bra, dvs saker jag INTE ska röra)
Redigera: (Det som borde skrivas om/förtydligas/strykas)
 
Och det gick så JÄKLA bra.
 
Jag har idag hunnit med 40 av mina 80 kapitel på detta sätt.
Metoden har är helt klockren!
 
Inte bara att jag får en bra överblick jag har också:
- Stukigt två scener pga de saknar syfte
- Flyttat ett par scener pga låg för många scener med liknande känslotillstånd efter varandra
- Insett att mina karaktärer spenderar alldeles för mycket tid på vissa platser (testläsaren har påpekat detta tidigare, men nu såg jag det så himla tydligt)
- Kunnat skriva in detlajer som jag ständigt glömt i tidigare redigeringar (har en musikkille som jag alltid glömmer bort att se till att han har med sig sina hörlurar)
 
Och ja...
Så har jag varit nere på stan och ätit fantastisk räkpasta.
 
 
Träffade min läkare också som sjukskrev mig tre veckor till.
 
Vem vet... jag kanske hinner med det här redigerandet...?
 
PS. Vet du/ni någon artist som dagens tonåringar lyssnar mycket på idag? Gärna någon med bra låttexter...? Jag frågade min 15-åriga syrra om hon visste vem Winnerbäck är. 
Hennes svar: Vem?
 
Tack på förhand!
Mvh/ Har-noll-koll


Kommentarer
Mia

Vad systematiskt och bra. Själv tenderar jag ofta att börja så där, sen tycka att jamen det här är ju fint ju och sen jobbar jag om genast när jag bestämt saker och ting om en viss scen. Rastlösheten slår till.

Svar: Jag har lyckats jobba mig igenom hela manuset på det här viset. Nu ska jag bara genomföra alla mina redigeringsplaner också...
Nina

2015-01-13 @ 07:05:16
URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Sofia Fritzson

Sådär borde alla dagar vara!

Svar: OH JA!
Nina

2015-01-13 @ 20:36:13
URL: http://www.sofiafritzson.com
Den yngsta systern

Hehe..men man kan inte veta allt.
Kram <3

Svar: Näe, det är helt okej.Jag får spela lite Winnerbäck för dig när vi ses nästa gång.
Nina

2015-01-13 @ 21:09:16
URL: http://toinfinityandbeyond.devote.se
Ostkustbo

Varför frågar du inte din syster om musik hon lyssnar på när hon inte visste vem Winnerbäck är?

Svar: Jag frågade.Men One direction passar inte mina karaktärer - två killar.
Nina

2015-01-14 @ 18:13:13
Skriviver

Å, det låter så underbart med redigeringen. Helt sjukt att det går så fort! Jag kan ju inte börja förrän om flera månader när jag får tillbaka mitt manus från testläsningen, men då tror jag att jag ska göra något liknande.

Håller tummarna för att du hinner med din redigering innan bebisen kommer ut.

Svar: Well, än så länge har jag bara PLANERAT vad jag ska redigera.Det är ju NU som det riktiga arbetet ska börja - själva redigeringen itself. Får se hur bra det går.

Hoppas du får spännande kommentarer från testläsaren.
Nina

2015-01-16 @ 17:04:05
URL: http://skriviver.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0