Skrivartips 17: Lyssna på texten

Ofta när man diskuterar redigerande får man rådet att läsa texten högt för att se var det stakar sig.
Och ja, det är ett jättebra råd.
 
Men ibland är det svårt att fokusera på att både läsa och lyssna.
Och det är inte alltid omgivningen vill ställa upp på att läsa samma text igen. Och igen. Och igen.
 
Att läsa högt bidrar också med torrhet i halsen.
 
MEN jag fick ett tips av min vän och skrivarkollega Ingreun; använd ett program för att läsa upp texten.
 
Hon tipsade om den HÄR länken.
 
Välj språk. Välj uppläsare. Klistra in din text. Tryck på play.
 
Och vips får du för första gången höra din text som om den vore en ljudbok.
 
Det är lika delar nyttigt som roligt.
Kanske lite mer roligt.
 
;)


Kommentarer
Boktjuven Ingerun

Ja, visst är det bra! En anledning att jag drar mig för att läsa ett eget manus högt är att jag tycker det är jobbigt och tråkigt.

Det känns mycket lättare att lyssna på någon annan som gör det. Även om den inte kan uttala allt perfekt... :) I mitt manus har jag någon som kallar på en ett med "Ksss Ksss" tex. Det blir "kå! ess! ess! kå! ess! ess!" Humor!

Svar: Mina "mm" uttalar rösten "millimeter". Asgarvar varje gång.
Nina

2015-08-01 @ 12:29:30
URL: http://www.boktjuven.com
Janina

Men alltså allvarligt! Snacka om att DÖDA texten. Lite samma känsla som när jag hörde Slottet av is som talbok (inläst för synskadade) för övrigt.

Svar: Ha, ha! Klart det låter konstigt, men det underlättade för mig när jag skulle jobba med berättarrösten.
Nina

2015-08-06 @ 22:22:49
URL: http://bladdrabladdra.blogspot.se/
Mia

För mig handlar det ofta om att jag måste få höra just mig själv läsa texten högt, alltså för att det ska vara rätt. Men har också provat att nån annan läser, det är annorlunda och jag kan inte börja där för att höra om texten är rätt. För behöver liksom den röst jag hör när jag skriver, som är liksom min läsröst.

Svar: Jag förstår precis vad du menar med "läsröst". Jag betonar ju texten på ett visst i sätt i mitt huvud. Men just nu var detta precis vad jag behövde.
Nina

2015-08-07 @ 08:07:06
URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Boktjuven Ingerun

Samma för mig med m.m. Det blir en aning dumt! :)

Jag stör mig inte så mycket på att texten blir lite fel här och där - det är bara jätteroligt att höra den läsas upp av nån annan. Elin-rösten brukar jag ta. :-)

Svar: Jag gillar också Elin.
Nina

2015-08-11 @ 00:05:23
URL: http://www.boktjuven.com
Ostkustbo

Nu har vi lyssnat på texten så vi är alldeles less på den. Nu vill vi läsa om något annat, varför inte tips nr 18.

Svar: Du får hålla dig till tåls...
Nina

2015-08-17 @ 19:18:06
P.M. Wilson

Intressant, jag ska testa och höra hur det fungerar med mitt manus. Tack för tipset!

Svar: Do it!
Nina

2015-08-19 @ 17:33:31
Jenny

Det var verkligen roligt, jag skrattade så jag grät! Speciellt de engelska rösterna (jag har en engelsk text jag skrivit och klistrade in), men även de svenska. Den finlandssvenske Samuel är nog min favorit. Det var riktigt nyttigt att lyssna på texten på det här viset, förutom att det var roligt! Inte för att jag har något emot att läsa den själv, men det blir en annan distans när någon annan läser (även om det är en datorröst som inte alltid lyckas betona rätt).

Svar: Ja, jag tyckte det var skitkul!
Nina

2015-08-20 @ 20:00:44
URL: http://havsdjupens-sal.blogspot.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0