Bokmässan 2015 - i korthet

FREDAG
 
I torsdags kväll kom min mamma och i fredags morse begav vi oss mot Götet för att ta hennes bokmässa-oskuld.
 
Tyvärr hade vi gudarna emot oss med både tågstrul och att hon glömde mobilen hemms hos mig. Märkligt att hon i ett svep plötsligt saknade klocka, telefon och kamera. Men vi löste det på det "gamla goa sättet" med att bestämma tider och platser och sedan hoppas på att den andre skulle dyka upp.
 
Så, fredagen för mig blev det mest seminarier.
 
Seminariet med Jonas Hassen Kemihri var otroligt filosofiskt och djupt med mycket humor. Är det kanske egentligen så att det är böckerna som står för den riktiga världen?
 
 
Siri Pettersen har fått en raketkarriär med boken "Odinsbarn" och kändes som en norsk Babben Larsson. Hon sa ett av de finaste citaten jag kommer bära med mig forever (inte hon som myntat det). 
"To see a person reading a book you love, is like seeing a book recommend a person".
 
Naw!
 
 
Ett av de bästa seminarierna var "Så motverkar vi intolerans i skolorna". Sammanfattningen var: säg inte till folk vad de ska tycka och tänka, fråga VARFÖR de känner som de känner. Det finns orsaker till missnöjet, öppna upp dialogen! Så stoppar vi intolerans och rädslan för det som är annorlunda.
 
 
Professionella sagoberättare och Micke Hermansson pratade om "Det muntliga berättandes kraft". Tycker alla borde ta efter Mickes "Grej of the day"; 8 minuter där man går in och berättar om något med eftertryck för att bilda omvärlden.
 
 
Och vem stod redo med signeringspennan när jag och min mamma skulle bege oss hemåt om inte Jan Guillou, min mans favvoförfattare? Så självklart skaffade jag en signerad "Blå stjärnan". Maken blev mycket glad!
 
 
Två trötta bokmässebesökare på väg hem.
 
 
SÖNDAG
 
Söndagen blev perfekt i balans mellan seminarier/äta gott/köpa böcker/socialiasera sig. Till och med tågen gick som de skulle!
 
 
Här gör Sofia Fritzson sin debut på bokmässan i Storytels monter. Hon pratade om sina kortromaner och världen hon byggt upp med änglar och demoner.
 
 
Bara montern var ju värd ett besök!
 
 
 
Jag svängde förbi och hälsade på Caroline Säfstand som jag aldrig träffat tidigare, men vars väg till utgivning jag följt på hennes blogg.
 
 
 
Glömde ta kort på fantastiska Katarina Bivald när hon gav tips på hur man bäst förvarar böcker (hallen, badrummet, köksskåp eller varför inte i frysen)...
 
Favvoseminariet som jag sett fram emot sedan katalogen kom hem var "Hur mörkt får det bli" med Lisa Bjärbo, Jessica Schiefauer, Marta Söderberg och Salla Simukka. Och deras budskap var solklart: det kan inte bli för mörkt! Istället uppmuntar de vuxna att använda böcker som ett verktyg när de ska diskuterar jobbiga ämnen.
 
 
Trötta författare...
 
 
Fick springa till tåget där jag fikade...
 
 
...och öppnade upp första boken...
 
 
Helgens skörd:
 
25 böcker. 16 titlar. 5 har hbtq-tema. 
Bokmässan = bästa stället för presentshopping!
 
Ni som var där; vad var ni mest nöjda med?
 
PS. Måste också tipsa inför nästa år:
Jag använde mig av bokmässa-appen. Väldigt lätt att planera mässdagarna och enkelt att köpa entrebiljetten och bara glida förbi de långa köerna in på mässgolvet.
 


Kommentarer
Sofia Fritzson

Lyckad mässa! Tack för att du kom och lyssnade på mitt prat :)

Svar: Ditt prat var ju roligt; hörlurar liksom! Och så du, tjusig som vanligt.
Nina

2015-09-28 @ 08:32:07
URL: http://www.sofiafritzson.com
CharlotteC

Vilken härlig bokmässa du verkar ha haft! Jag blir grön av avund när jag ser alla härliga bilder och högarna på inköpta böcker! :) Hoppas kunna göra comeback på mässan nästa år!

Svar: Och då får du sitta vid ett signeringsbok med din bok kanske?
Nina

2015-09-28 @ 08:51:16
URL: http://www.charlottecederlund.se
Mamma

En heldag med min äldsta dotter var nr ett. Nummer två var seminariet om att motverka tolerans. Av någon konstig anledning hade jag många bak- och matböcker med mig hem.

Svar: Jag hörde "böcker" och tycker det var rätt beslut!
Nina

2015-09-28 @ 21:58:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0