Boktjuven

Av: Markus Zusak (2008)
(http://www.bokus.com/b/9789132154119.html?gclid=CO-Xjq_ln6MCFUiU3wodDmJNrg)

När man var yngre frågade ofta andra vad man hade för favoritsaker; favoritmat, favoritfilm, favoritmusik. När det kom till favoritbok har valen alltid varit lite svårare. Och inte har det blivit lättare i vuxen ålder... tills jag läste "Boktjuven".

"Boktjuven" handlar om Liesel Memingers, en tioårig flicka som lever under andra världskriget. Hon blir satt i fosterfamilj men finner sig snabbt hos nya pappa dragspelaren och sura mamman som alltid lagar ärtsoppa. Hon blir snart förtjust i det skrivna ordet, trots att hon inte kan läsa och innan hon vet ordet av har hon börjat stjäla!

Det är döden som berättar Liesels historia; en historia som växer genom ensamheten, den oväntade vänskapen och orden. Framförallt orden.

Markus Zusak har ett fantastiskt skriftspråk som ibland snuddar mot poesi. Jag vill bara läsa hela boken högt för alla jag träffar, så att de får höra hur hans meningar flätar sig in i varandra. Det känns så tryggt!

Det är också väldigt härligt (?) att läsa en bok om andra världskriget där man inte får se en enda gaskammare eller höra gråtan från arbetslägrena. Visserligen blir Liesel god vän med en jude senare, vilket ger hela boken ett helt annat djup. Har litteraturen någonsin skådat en sådan vänskap tidigare? Har två främligar tidigare kunnat knyta så starka band med ordens hjälp?

Oavsett längtar jag redan tills jag ska läsa igenom boken nästa gång. Något säger mig att det blir snart!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0