Som jag vill vara

Av: Katarina von Bredow
Raben & Sjogren
2007

Jag har vid ett flertal tillfallen blivit rekomenderad att lasa Katarinas bocker da hon anses vara en av "de stora" forfattarna bland svensk ungdomslittertur idag. Jag valde att borja med "Som jag vill vara". Handlingen ar enkel: Jessica ar 15 ar och forsta gangen hon har sex med Arvid (den stora karleken) blir hon gravid. Trots allas protester bestammer Jessica sig for att behalla barnet och bli ung mamma.

Att bli mamma som 15-aring kan ses valdigt omoget... Men som lasare forstar jag snabbt att detta val inte har med omognad att gora. Det handlar inte om att trotsa sin mamma (i detta fallet Siv som vill kasta ut Jessica om hon foder barnet) utan om vem man vill vara. Och da ar Jessicas val enkelt. Da hon ser tillbaka pa sitt liv till hon absolut inte vara kvinnan som hade ihjal sitt eget barn. Barnet ma vara oonskat, men inte ovalkommet.

Det ar inte latt att vara 15. Annu svarare att vara 15 och verkligen sticka ut. Men Jessica kan inte lata bli. Jag avundas hennes mod och det ar till och med sa att jag hejar pa henne da hon star fast vid sitt beslut. For jag forstar varfor. Tack vare Katarina forstar jag varfor.

Det ar inte sista gangen jag haller en av hennes bocker i min hand. Deffenitivt inte!


Kommentarer
Anonym

anti-abort propaganda, alltså. "inte kvinnan som hade ihjäl sitt eget barn" - skrivet av Livets Ord eller? Låter värdelös.

2010-08-23 @ 00:57:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0