Att skriva


Av: Stephen King
2001
Bra böcker

Ingen kan väl ha undgått giganten Stephen King. Själv valde jag länge att inte läsa något av honom, eftersom jag aldrig varit förtjust i övernaturliga inslag i böcker. Men för ett par år sedan blev jag rekomenderad att läsa "Lida" och läste, det gjorde jag. När jag ett tag sedan hittade Stephen Kings bok "Att skriva" tvekade jag inte en sekund. Ett av mina bästa bokköp tror jag.

Boken är indelad i flera sektioner. I första delen berättar Stephen om sin uppväxt och den växande kärleken till det skrivna ordet. Det är med ett leende på läpparna han ser tillbaka på alla misslyckade försök och jag kan inte låta bli att beundra hans envishet; han blev refuserad så många gånger innan han började få sina noveller publicerade. Här berättar han också väldigt öppenhjärtat om det svåra missbruk han också hamnade i och även tog sig ut ut (med familj och vänners hjälp) som ger boken en ytterst personlig prägel.

Därefter går han igenom verktygslådan; de redskap som han tycker att du som skribent behöver besmästra för att bli en bra författare. Här tar han upp många exempel och går pedagogiskt igenom steg för steg hur man bygger ett bra språk.

I del nummer tre går Stephen igenom olika berättartekniker och hur man kan finna uppslag för romanidéer i vardagen. Här pratar han mycket om sina egna verk och om att man ska vara ärlig mot sig själv då man skriver.

I sista delen berättar Stephen om den olycka han var med om 1999 och nästan kostade honom livet. Det var faktiskt boken "Att skriva" som lyckades få honom tillbaka till skrivandet och åter finna flödet. Han avslutar med några sista tips och en lista med bra böcker (mer ur ett läsande perspektiv än ett skrivande).

Fenomenet Stephen King fasinerar mig. Efter att jag läst "Att skriva" var jag tvungen att läsa "Carrie"; Stephens förstas roman och stora genombrott. Jag kan fortfarande inte greppa att han var 26 när han skrev den och redan då hade ett så fulländat språkbruk. Stephen Kings skrivprosses är annorlunda än alla andras; han bara skriver. Han vet inte vart han kommer sluta, utan låter sina karaktärer berätta historien på sitt sätt.

"Att skriva" är inte bara för er som tycker om att skriva, utan precis lika mycket för er som tycker om om Stephen King. Och har ni aldrig läste en bok av Stephen king, rekomenderar jag varmt att ni börjar nu. Ni kommer inte att ångra er.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0