Mitt skrivande: Coachen

Jag har länge vetat att jag vill ge ut böcker, men det var för snart två år sedan som jag insåg hur vikigt det hela var för mig.

Jag hade släpat mig iväg till en kvällsföreläsning om hur man gör sig mer attraktiv på arbetsmarknaden (tror jag det var). Förläsaren hette Mikael Esselius och han såg ut som vilken annan föreläsare; jeans och skjorta, kortklippt hår.

Jag hade aldrig kunnat gissa just då att han skulle förändra mitt liv.

En bra bit in i föräläsningen gjorde vi en övning tillsammans till Mikael. Han bad oss blunda och tänka på någon dröm vi hade; jag tänkte på mitt skrivande och framtida bokutgivande. Sedan skulle vi tänka oss fem år fram i tiden och föreställa oss att vi inte lyckats uppnå denna dröm. Jag fick en oroskänsla i magen.

Sedan skulle vi tänka oss tio år framåt och vi hade fortfarande inte uppnått denna dröm. Jag började svettas; världen runt mig krympte.

Därefter skulle vi tänka oss tjugor år framåt... Jag fick svårigheter med att andas.

Mikael bad oss öppna ögonen och berätta hur vi hade upplevt övningen. Jag visste då att jag aldrig skulle kunna vända ryggen mot drömmen om att skriva och att det endast är jag som kan skapa min egen framtid.

Mikael hade precis börjat med personlig coaching och erbjöd alla som var på föreläsningen en halvtimmes coaching. Den halvtimman blev två timmar; blev ett sammarbete som fortsatt enda sedan dess.

Idag har Mikael ett eget företag och jobbar med coaching på heltid (http://www.esselius.com). De två åren under hans vingar har utvecklat mig något enormt. När vi träffades hade jag flera ofärdiga verk som låg och skräpade, idag har jag skrivit tre romaner och en av dem har varit runt på sex olika förlag. Jag har inte givit ut något än, men jag är övertygad om att det kommer. Skrivandet har blivit lika viktigt för mig som att andas; jag kan inte se mig göra något annat.


Fortsätt bara andas...


Kommentarer
Jane

ÅH jag ÄLSKAR detta inlägget. Så positivt i denna djungel. Personligen så blir jag stressad av alla dessa ramar och tidspress.. urs, jag får ont i magen. Men som du sa så gör man det för konsten. Kommer dock saktas ned med mitt skrivande nu eftersom jag får hem en valp nästa månad! Men som sagt, jag är 18 år och tänker inte ge upp. Mitt liv är som en bok. Jag ska bara formulera mig rätt. Har en massa bokidéer på gång också som jag vill skriva efteråt.



Vill du ha författandet som yrke? Tjäna in alla pengar på den fronten eller vill du författa vid sidan om? Ha det bra och lycka till!

2010-08-20 @ 16:40:51
URL: http://thediarybitch.blogg.se/
Eldtunga

Gör inte det heller, vänd drömmen aldrig ryggen. Vad kul att du hittade rätt person för att coacha dig. :)

2011-02-28 @ 17:45:32
URL: http://dromavglas.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0