Bokmässan 2010: Fredag

Idag blev det bara seminarier på förmiddagen då jag skulle vara lite social med vänner i vimlet på mässan.

Först var det ett samtal om antiken i skolan...som bara blev en stor besvikelse; jag tänkte på allt annat. De två herrarnas klädsel var mer intressant; den ena i svarta mjukisbyxor, svart t-shirt och grön flanellskjorta, den andra i manchesterkostym, skjorta och fluga (?) och som hade lagt upp sin klocka på bordet för att hålla koll på tiden. Märk väl; klocka, inte mobil. Men det är väl det som är så härligt med mässor och festivaler, man hittar andra som har samma intressen men som inte alls är lik en själv.

Men därefter pratades det om flickor i flickböcker med Eva Söderberg, Sara Kadefors ("Sandor Slach Ida") och Eva Susso, vilket blev ett riktigt roligt samtal. Det diskuterades Kitty, Kulla Gulla, Pippi Långstrump och Katitzi. Vad betyder ordet flicka? För vissa förknippas det med att vara duktig och tråkig, för andra är det något fint; ett stadie innan man utvecklas till kvinna. Alla var överens om att det idag är väldigt politiskt korrekt att skiva om starka tjejer, men också lika överens om att alla typer måste få finnas. Då man är tretton har man bara killar och utseende i huvudet och det måste få vara okej!

Jag sprang förbi på ett seminarium som hade titeln "gränsen mellan barn och vuxen". Den gränsen diskuterades inte alls...

Sedan predikade Göran Hägg om "Gud i Sverige" (trots att han inte är troende) och han gjorde det briljant! Han var en sådan bra talare att jag ville gå upp på scen och krama om honom. Han säger själv att svenska kyrkan är utdöende, men att gud (oavsett vilken gud) och religion är en stor del av vårt kulturarv och alltid kommer att finnas i Sverige.

Innan jag sprang iväg för att träffa Lisa kikade jag in på "Otrohet på facebook" som Gunilla Bergensten ("Familjens projketledare säger upp sig") höll i. Där har vi en kvinna med humor. Hon utnyttjar människorna runt omkring sig som källa för skivande och idéer. Rekomderar hennes böcker varmt om ni vill "få er ett gott skratt".

Sedan blev det att vimla runt med Lisa bland alla förlag och boktitlar. Sju böcker landade i min påse. Det var inte riktigt meningen... Var nog egentligen inte i behov av någon av dem, men så kan det gå.

Och till min kära "Ostkustbo" som kommenterade gårdagens inlägg med att jag inte nämnde något om Afrika (som är årets tema på mässan); näe, jag kommer nog inte gå på ett enda seminarie om Afrika. För mig är seminarierna en chans att träffa mina förebilder och samla idéer och fakta till mina egna kommande böcker. Därför blir det mycket seminarier kopplade till svensk ungdomslitteratur, gud och svensk fantasy (tro det eller ej).

Och det har redan börjat ge resultat. Jag har börjat skissa på en ny ungdomsroman... som jag tror faktiskt ska utspela sig i Oskarshamn. Ha, ha! Vi får se.

Två dagar har passerat. Två dagar kvar. Imorgon väntar möten med både Johanna Thydell, Johanna Nilsson och Anderas Roman. Det ser jag fram emot!


Kommentarer
Ostkustbo

Du behöver ju inte gå på seminarier, men jag trodde att du som bloggare skulle skriva något om temat på årets mässa. Temat var en stor nyhet på Aktuellt i går kväll, men du nämner det inte alls. Om inte kanske du kan se inlägget som ett julklappstips.

Nästa roman i Oskarshamn, spännande! Vill du ha information om ett litet samhälle söder om Ohamn så finns det massor av information att hämta för dig på mycket nära håll.

2010-09-24 @ 20:01:31
Ostkustbo

Hej igen!

Jag fick dig att skriva om året tema i och med att jag frågade efter det:)

Sov gott!

2010-09-24 @ 20:02:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0