Bokmässan 2010: Lördag

Det har varit en bra dag på bokmässan!

Det första som hände var att jag sprang in i min mammas väninna och hennes svägerka. Efter att vi pratat mitt skrivande ville svägerksan ha min autograf. Oj! Kul! Men nej. Jag som skriver så fult... Som inte bestämt vilket efternamn jag ska ha då det kommer till min författarkarriär. Men jag kladdade ner något i hennes block och lovade att de skulle få inbjudningar till mitt releasparty.

Sedan drog seminarierna igång:

Först ut var Kick-ass chick-litt fantasy där Nene Ormes och Karin Waller hade en riktigt underhållande presentation av generen. De berättade om dess ursprung, om den rump-sparkande (kick-ass. Ha, ha!) hjältinnan och hade gett kategorin ett lite kortare namn "Fantzy". Nene Ormes hade senare ett annat seminarium där hon berättade om sin debutbok "Udda verklighet" en fantasybok som utspelar sig i Malmö. Underbart med svensk fantasy!

Därefter berättade Ulrika Kränborg om kärlek och besatthet. Om hur stalkning upplevs av förövaren och hennes fasination av hur fixa idéer kan bryta ner en människa, ett liv, totalt.

David Batra reklamförde sin nya bok "Det här var ju tråkigt" som återigen är en bok full med lappar (uppföljare till "Den som inte tar bort luddet ska dö"). Just lappen "Det här var ju tråligt" satt en morgon på en bil då bilens ägare kom ut till parkeringen. Bilens hela sida var intryck. Andra lappar som återfinns i boken är "Vi har rum där du kan byta ditt barn" och "Allergi? Fråga personalen".

John Ajvide Lindqvist ville inte berätta om sina böcker utan om sin låtlista. Hans nya bok "Lilla stjärna" handlar om en flicka som från födseln sjunger felfritt, men har mycket mörkare tankar än vad man först kan tro. Så Ajvide hade med sin Ipod och spelade låtar som var viktiga då han skrev boken; precis som låtar som han kopplade ihop med "Låt den rätte komma in" och "Sluthanteringen" (fortsättningen på "Hantering av odöda"). Hans engagemang var otroligt! Med ena skjortärmen uppkavlad och den andra inte och håret på ända sprang han fram och tillbaka över scenen och ville att vi skulle förstå hur viktig musiken var. Jag förstod.

Då ett seminarium med Johanna Nilsson blev inställt trillade jag istället in hos Herman Lindqvist som pratade om släkten Bernadotte. Komiskt.

Jag avslutade seminaridagen med att lyssna till "Vårt behov av skräck - vampyrer i en tradition" där bland annat Anderas Roman ("När änglar dör") satt i panelen. Intressant föredrag där jag faktiskt skrev åtta (!) sidor i det lilla block som ingick i Bokmässans gottepåse. Andreas visade sig vara full av roliga citat och eftersom jag är en stor citat-älskare var jag ju tvungen att skriva ner följande:

"Vi vill också vara med! Vi lovar att inte suga ert blod!"
/Andreas förklarar hur vampyrer idag sätts som lite outsider som "inte får vara med" människorna

"Ingen kan sympatisera med en vandrande toarulle"
/Andreas förklarar varför det är vampyrer och inte mumier som är så hett just nu

Sedan blev det självklart lite vinglande bland förlagen och signering av både Nene och Johanna.

Jag har fortfarande inte varit runt på förlagen och pratat om mitt manus. Har haft med mig en kopia av manuset varje dag, men jag antar att jag plötsligt blivit lite feg. Och det är så svårt när det är så mycket folk också... Men imorgon är trots allt sista chansen för den här gången. Inga undanflykter!


Kommentarer
Anki

Hej vännen!

Nej, inga undanflykter, imorgon traskar du runt till alla förlagen, stora som små med manuset och högsta hugg. Jag har ju redan börjat vänta på inbjudan till releaspartyt och på Boken så klart - det ska bli så spännande... Frågan är inte om utan när... Good luck!



2010-09-25 @ 22:30:11
Ostkustbo

Håller med föregående talare! På dem bara! Kom ihåg att du har mig, Anki, din coach + några till i ryggen som tror på dig. Det är inte releasepartyt vi ser fram emot mest utan att det ska gå bra för dig i din författarkarriär. Ta en sväng kring Afrika idag den sista dagen på mässan. Kram

2010-09-26 @ 10:28:24


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0