Mitt skrivande: Förlagsväntan...

I höstas skickade jag in ett manus till en ungdomsroman till fyra förlag. Efter ett tag hörde två av föelagen av sig och tackade artigt nej.

När det hade gått 2,5 månad hörde jag lite försiktigt av mig till de två kvarvarande förlagen och frågade hur det gick (jag blir alltid paranoid och tror att manuset kommit bort i posthanteringen om jag inte hör något. Just det, för det händer ju såååå ofta.).

Förlag nummer tre sa att de ännu "inte hade fattat beslut" om mitt manus (dvs de funderade på saken) och förlag nummer fyra lovade att återkomma innan nyår.

När det nya året inträdde hade inget av förlagen hört av sig. I mitten av januari fick jag ett mail av förlag nummer tre:

"Hej Nina!

Tack för att vi fick läsa den omarbetade versionen av ditt manus.

Förlåt att vi dröjt så länge med ett svar till dig. Nu har vi läst och funderat men tyvärr beslutat oss för att tacka nej till ditt erbjudande om utgivning.

Du är en mycket god skribent och det är ett välskrivet manus, men vi har dessvärre inte plats för den här boken på vår lista.

Stort tack ändå för att du lät oss läsa, och lycka till på annat håll!

Med vänliga hälsningar"

Just då var jag bara sur över att de inte ville ha mitt manus. Nu inser jag att det var ett rätt fint mail jag fick...

Så... då återstod förlag nummer fyra. Jag mailade dem på nytt och frågade varför det dröjde så och fick svaret att de haft ovanligt mycket att göra, men att mitt manus låg i den bunt de skulle gå igenom på månadsmötet dagen efter. Det månadsmötet ägde rum första februari.

De har fortfarande inte hört av sig.

Nu har det gått fem månader... Och jag tror jag kommer få vänta till första mars (om inte ännu längre) innan jag får besked.

Det som irriterar mig mest är inte själva väntan, utan att jag inte riktigt kan ta tag i något annat skrivprojekt. Jag är så nyfiken på hur min lilla bäbis klarar sig utan att jag finns där och försvarar den att nya projekt totalt faller i glömska (fast jag har flera påbörjade som ligger...).

Snart är det slut på mars och februari tar vid... Men det är inga garantier för att de diskuterat klart... Kanske är väntan bättre än att inte veta? Att få ett manus omgjort till en riktig bok (min första bok!) skulle verkligen göra mitt år. Om de refuserar mig förändrar det inget. Om de väljer att anta den... Då blir inget sig likt...



Kommentarer
caroline

Det verkar ju som om du var nära, nära...finns det fler förlag än dessa som du kan skicka in till?

Lycka till!

2011-02-26 @ 19:00:37
URL: http://skrivarstudio.blogspot.com
Nina

Caroline: Ja, jag väntar ju fortfarande på besked från det sista förlaget. Håll alla tummar du har!

2011-02-26 @ 20:15:17
Eldtunga

Ååh hoppas på det sista, att inget ska bli sig likt igen. Lycka till!

2011-02-28 @ 17:47:39
URL: http://dromavglas.blogspot.com
Robbelibobban

Jag har också skickat ett manus till fyra förlag. Bara två har hört av sig (Natur och Kultur & Bonnier), men båda har sagt "nej".

Jag har också tänkt att det egentligen är "bra" svar man får, men man vet ju aldrig om det är autogenererade kommentarer som skrivits (typ att det är "välskrivet" och så), vilket känns lite sisådär. :U

2011-11-23 @ 11:33:46


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0