Mitt skrivande: Utfrågning!

Har snott frågorna från Malin, Costa Brava (http://malinrocaahlgren.blogspot.com/). Nu kör vi!

1. Hur gammal var du när du lärde dig att skriva?
När jag började skolan skulle jag gissa på.

2. Tyckte du om att skriva uppsats i skolan? Kommer du ihåg något du skrev under skoltiden t.ex. en uppsats eller berättelse. Vad handlade den om?

Ja, skrev så jämt, jämt, jämt! Har tre minnen som är speciella. En novell jag skrev typ i fyran/femman på ett nationellt prov där jag gjorde en helt makalös gestaltning av min låtsasmorfar Stig. En deckarnovell jag skrev på gymnasiet som jag fick MVG på, guldstjärna och fick läsa upp inför klassen (vem gillar inte strålkastarljuset) och en annan novell som jag också skrev på gymnasiet i en skrivartävling. Jag kom trea (skulle ha kommit tvåa om jag inte glömt att skriva på titel innan jag lämnade in novellen. Bajs på mig!)

3. Hur kommunicerar du bäst – muntligt eller skriftligt
?
Skriftligt. Muntligt är jag högludd och klumpig.

4. Har du skrivit dagbok någon gång? Berätta någonting om ditt dagboksskrivande.
Skrivit dagbok sedan jag var åtta. Mamma ger fortfarande mig och syrran varsin skrivbok för dagboksanteckningar vid jul.

5. Har du någon skrivande förebild? Vem?
Massor!

6. Vänsterhänt eller högerhänt?
Höger.

7. Vad karakteriserar dig som skribent? Styrkor och svagheter? (Skriver du snabbt? Långsamt? Kontrolläser du din text under skrivandets gång eller efteråt? Kontrolläser du överhuvudtaget? Skriver du bra under press t.ex. om du har en deadline? Skriver du kortfattat eller har du svårt att begränsa dig? Föredrar du att skriva på dator eller förhand?)
Jag har fler idéer än vad jag kan hantera just nu. Har blivit bättre på att inte rusa framåt för fort och starta alltför många nya projekt innan de gamla är klara. Då jag väl gjort en synopsis och karaktärsbeskrivningar skriver jag väldigt fort! Tycker inte om att redigera i ett projekt innan det är färdigskrivet (även om det är svårt att hålla sig undan). Jag skriver väldigt kortfattat och måste brodera ut med miljöer och detaljer i efterhand. Skriver på dator när jag har flyt och för hand då det går trögt (gärna på tåg).

8. Vilken text, av allt du har skrivit under årens lopp, är du mest nöjd med?
Den som jag haft inne på förlag. När jag skickade in den så kände jag verkligen att den var färdig. Jag kunde inte göra något mer i den.

9. Har du upplevt ett riktigt skrivflow (dvs. när du har varit så inne i skrivandet att du glömt bort tid och rum) någon gång? Berätta!
Ja, det har hänt vid några tillfällen. Då jag varit inne i det som längst var då jag reste runt i Skottland i somras (står om det i äldre inlägg).

10. Har du upplevt en rejäl skrivkramp? När? Hur kändes det?

Tror inte det. Mer att skrivandet stannat av och fått stå tillbaka för andra aktiviteter.

11. Har du läst en text som du önskar att du hade skrivit själv? Vilken? Varför?
”Boktjuven” av Markus Zusak. Blir alldeles rysig!

12. Vilken typ av text tycker du bäst om att skriva (t.ex. novell, krönika, blogginlägg osv)?
Romaner. Skulle gärna vilja skriva krönikor.

13. Feedback: Minns du något som en responsgivare har tipsat dig om (vad gäller ditt skrivande). Har du fått respons som du aldrig kommer att glömma?
Dels när en lektör ringde upp mig och sa ”Nina, den är klar nu!”. Fint ögonblick. Sedan har jag fått en del fina kommentarer när jag haft inne mitt manus på förlag. Mitt manus har vid flera tillfällen omtalats som ”välskrivet”.

14. Har du författardrömmar? Har du påbörjat en roman någon gång (och kanske avslutat den?)
Oh yes!!! Yes, yes, yes!

15. Har du varit med i en skrivtävling?

Två. Gick dåligt i den första. Kom trea i den andra.

16. Har du blivit publicerad någon gång?

Ja, en dikt faktiskt.

17. Bloggar du? Vad tycker mest om att skriva om i din blogg – har du ett favorittema?
Ja, har både en skrivblogg och en privat blogg. Skrivbloggen känns mer seriös medan jag i den privata bloggen mest gnäller.

18. Hur ser din handstil ut? Beskriv!
Den har blivit värre med åren. Jag tänker mycket fortare än vad jag kan skriva för hand numera. Ser jäkligt klumpigt ut.

19. Var hittar du inspiration till ditt skrivande? När blir du inspirerad att skriva?
Dels av andras skrivande genom böcker och bloggar. Dels av min omgivning. Jag älskar att tjuvlyssna på människor på bussen/sårvagnen! Mycket av det jag skriver om grundar sig också i känslor och händelser jag själv upplevt.

20. Vad tycker du är svårast med att skriva?
Att känna sig begränsad med skrivtid. Och att komma på fantastiska slut. Att skriva en fantastisk början är ingen konst… men jag får alltid jobba hårt för att få till ett hyfsat bra sting i slutet.

21. Var sitter du helst när du skriver? Har du en favoritplats?
På tåg eller café. Kan sitta hemma också, men då måste jag ha det helt tyst runt mig. (Vilket är komiskt med tanke på att det är så mycket liv och ljud på tåg och café.)

22. Har du några favoritord när du skriver s.k. “darlings”?
Tror inte det. Däremot har jag insett att jag av någon anledning ALLTID måste beskriva mina karaktärers ögon i mina manus. Vilket jag nu tycker ser skitfånigt ut och får mig att känna mig som värsta tönten.

23. Är du en språkpolis? Brukar du reagera på andras skrivande? Har du några “allergier” när du läser andras texter? Vilka?
Jag tycker alltid det är kul då man trillar över särskrivningar. Det ger mig en liten ego-boost att kunna identifiera dem. Annars är jag extremt känslig när personer inte kan använda styckeindelning på rätt sätt. Hur kan det vara så svårt!? Och jag klarar inte av då ljud skrivs ut i text. Ni vet ”TUT, TUT!”, ”Pang!” eller liknande. Vill jag läsa en serietidning så läser jag inte en roman.

24. Gemensamma skrivprojekt: Är du duktig på att skriva tillsammans med andra t.ex. grupparbeten?
Jag skulle mer än gärna skriva tillsammans med någon annan. Redan pratat med en vän om att skriva en bok som bygger mycket på våra diskussioner om hur verkligheten skiljer sig från sagorna. Visserligen är det jag som skulle sköta skrivandet, men då skulle hon få vara med och diskutera karaktärer och upplägg.

25. Vilket språk föredrar du att skriva på?
Svenska. Om det inte är vetenskapligt, för då känns engelska bättre.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0