Skrivartips 10: Inspireras av andras kreativitet!

När man skriver är det lätt att bli inspirerad av andra som skriver. Vet inte hur många som har sagt att en nyckel till att utveckla sitt skrivande är att läsa mycket. Läsa mycket och i olika genre. Sedan finns det ju alla dessa skriv-hjälpsböcker som ger tips och råd på hur man kan utvecklas ytterligare.

Man kan ju också skaffa sig en skrivarvän som man byter manus med och däremed får ett utbyte som kan ge en rejäl spark i rätt riktning.

Men något som jag ibland tror glöms bort är alla andra kreativa människor. Inpireras av andras kreativitet;oavsett art.

Jag blev medbjuden på en radioinspelning där Kapten Röd uppträdde nyligen. Och jäklar vad han fick taket att gunga. Och hans texter, hans egengjorda ord, hans meningsuppbyggnad var helt fantastisk! Och jag tror aldrig det är fel att dansa lite för att släppa loss de kreativa hjärncellerna lite.

Jag har också vänner som bloggar om helt andra saker än skrivande; en väninna till min mor som gör helt fantastiska quilttäcken, en annan vän som skapar märkliga saker i garn och tyg och min lillasyster som är bonde och nybliven mamma och som måste hitta lösningar för att få vardagen att gå ihop.

Läs inte bara böcker. Se filmer, gå på teater, studera grafitti, läs dagstidningen, lyssna på de gamlas röster och de som precis börjat tala. Kreativitet finns överallt, låt dig inspireras!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0