Mitt skrivande: Slut?

OKej, jag har fått påbackning för att slutet i min roman är "för öppet". Och det är egentligen precis vad jag vill åstakomma! Jag gillar öppna slut; gärna med en liten positiv glimt, men inte lyckligt. Absolut inte lyckligt!

(Jag är en sådan knäppis som föredrar olyckliga slut framför lyckliga.)

Det finns bara ett tillfälle där jag verkligen ville haft ett lyckligt slut... I en fantasi-triologi som jag läste under tonåren kämpade ett kärlekspar i tre böcker för att få vara tillsammans. Och i slutet av bok tre är de så nära, så nära. Men det går ändå inte. Och de måste vara åtskilda för resten av sina liv.

Jag kunde inte öppna en ny bok på flera dagar efter det...

Men tillbaka till mina funderinag på slut. Ska de vara riktiga avslut? Eller bör de vara öppna så att läsaren kan fortsätta fantisera om de vill?

Hur känner ni där ute inför det hela?


Kommentarer
Fia Filur

Hej! Hittade dig via Eldtunga.

Måste bara fråga vilken bokserie det var du läste, för det du skrev påminde väldigt mycket om en bokserie jag läste när jag tonåring och det slutet var så bitterljuvt att det gör mig sorgsen än, mer än tio år senare! Kan det ha varit samma tro??



Angående slut föredrar jag slut som verkligen är slut. Lite öppet är okej, men då föredrar jag om det kommer ytterligare en del.

2011-03-27 @ 14:42:55
URL: http://www.sofiafritzson.com
Nina

Hej Fia!

Kul att du hittade hit. Serien är skriven av Meredith Ann Pierce och böckerna heter "Den fjortonde bruden", "Vidundrens väg" och "Ravennas dotter". Har ingen aning om vad jag skulle tycka om serien om jag läste den idag, men just då gjorde den verkligen ett starkt intryck på mig!



/Nina

2011-03-27 @ 21:39:21
Fia Filur

Haha, då tänkte vi på samma serie. Jag läste den på högstadiet och blev helt såld, kunde inte tänka på nåt annat. Sen låna jag dem på bibblan för nåt år sen, mest för att kolla om de verkligen var så himla bra. Intrycket var lika starkt! Kunde inte tänka på nåt annat på nån vecka. Jag var helt ... finner inte ens några ord för det. Upplevelsen var faktiskt likadan nu som då, och trots att böckerna är så gamla så funkar det fortfarande. Fantastiskt!

2011-03-28 @ 15:41:55
URL: http://www.sofiafritzson.com
caroline

det där med slut är knivigt. Jag vet hur mitt manus kommer att slute (tror, kanske jag sak säga...). Det finns både en öppning OCH ett avslut i mitt slut. Ett litet njutfullt "puh" men också en känsla av att man befinner sig någonstans mitt i karaktärernas liv. det livet fortsätter även om jag inte sätter det på pränt. Det kommer kännas tydligt och antagligen ge en känsla av att man är nöjd med slutet men att man önskar att boken fortsatte lite till...Det är i alla fall sådana slut som jag själv gillar.

2011-03-31 @ 09:38:32
URL: http://skrivarstudio.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0