Udda verklighet

Nene Ormes (2010)


Jag såg två föredrag av Nene Ormes på bokmässan i höstas. Och jag blev helt tagen av hennes bubbliga personlighet och vitblekta hår. Hon hade precis släppt sin debutbok och en fantasybok som utspelar sig i Malmö kan man ju inte låta gå förbi. Att boken i sig SER helt otrolig ut höjde förväntningarna ytterligare.


Boken utspelar sig alltså som sagt i vår tids Malmö. Huvudkaraktären är Udda (ja, hon heter så) som lider av sömnsvårigheter och fruktansvärda mardrömmar. Mardrömmar som hon bara berättar om för Daniel, bästa vännen som bor två våningar ner. Men då Daniel börjar tro att drömmarna är sanna och bestämmer sig för att bevisa det försvinner han spårlöst.


Udda står plötsligt ensam och måste förlita sig på det enda spår hon har; sina drömmar. De kommer ta henne in i en värld som är helt olik den vi känner till. Och frågan är, hur långt är hon beredd att gå för att få tillbaka Daniel?


Redan efter två sidor har jag blivit besviken på boken flera gånger om. Sidorna är fulla av klichéer (ögon som ”djupa brunnar” och allt sånt där) och ord som inte alls används i dagligt tal vilket får texten att kännas lite… ansträngd. Men jag hade bestämt mig för att läsa boken från början till slut. Och faktum var att boken tog sig. Språket blir något bättre i den senare delen av historien och berättelsen i sig blir verkligen spännande. När jag väl läst sista sidan kan jag inte låta bli att undra ”Kommer det en tvåa tro?”. För faktum är, lite halvtaskigt språk eller inte, men kommer det en tvåa kommer jag köpa den med. Weird!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0