Mitt skrivande: Fan också!

Manuset jag håller på och skriver har haft en tydlig början, slut och mitten då jag planerat det. Jag gjorde en plan full av post it och jag har följt den ganska bra. Mest lagt in scener som behövs för att dra ner tempot, påminna läsaren om en viss karaktär eller gör historien lite mer trovärdig. Men jag har hela tiden varit på väg emot slutet; ett slut som ger lite hopp, men inte slutar med några kyssar eller applåder i bakgrunden.

MEN (självklart kommer det ett men), jag berättade för ett par veckor sedan om mitt manus för en vän. Hon fick läsa de två första sidorna och sa:
- Men... borde inte de här två karaktärerna bli kära i varandra... Det känns lite så på sättet de beter sig... Att någon av dem borde få känslor.

Och det var just det som jag hade tänkt INTE skulle hända. Ingen kärlek mellan just specefikt dessa två karaktärer. Nada!

Men så funderar jag lite... Och råkade skriva in en scen där tjejen tänker "hade vi varit kära nu hade det här tillfället varit prefekt för den första kyssen".

Och veckan efter det trillade det in andra tankar om att de "hörde ihop, men inte på det där giftassättet". Och där funderar hon även hur det skulle vara att vara ihop med honom. Vem skulle vara stora skeden och vem skulle vara lilla?

Men, men, ingen fara skedd tänkte jag. Det behöver fortfarande inte bli några kyssar. Inget mer än lite tonårstankar från henne. Ingen fara alls.

Och vad gör jag idag? Skirver kysscenen. Så klart!

Så nu är jag helt ställd; ska de kyssas, eller ska de inte? Och ska det bli lite applåder ändå? Eller ska någon av dem inse att det är jättefel?

Jag hade tänkt jag skulle skrivit klart manuset (första utkastet) i november och nu sitter jag helt lamsalgen.
Hur sjutton ska den här historien sluta. Egentligen?



Kommentarer
Nanna

Hm ... det blir inte alltid som man tänkt sig. Kan du inte bara låta det bli som det blir (det är kanske det du gjort?) och känna på det. Se vad som händer? Eller är det slutet du jobbar med nu?

Lita till din känsla. Tänker du att det inte ska bli någon kyss ändå, så ändra det och se vad som händer istället...

2011-11-12 @ 10:03:58
URL: http://nannabylund.blogspot.com/
Nina

Nanna: Ja, jag vet. Jag måste nog tänka lite. Kommer säkert sluta med att jag skriver två slut och så lämnar jag över båda till någon som vill läsa... Eller att jag skriver ett och sedan ändrar mig då manuset vilar (ska låta det vara från sista november till julafton tänkte jag. Bästa julklappen liksom!)

Men ja, magkänsla it is!

2011-11-12 @ 11:44:46
Bina

Det handlar väl lite om hur du vill att de ska känna för varandra och om du vill att historien ska vara att alla får varandra eller om det är olycklig kärlek? Jag har ingen aning om vad du skriver om, men två olika slut kanske är att föredra om du inte är helt säker själv. Hur mycket kommer förändras om de kysser varandra? Kan det vara en engångsgrej, eller blir det dömt till att fortsätta?

2011-11-12 @ 13:20:25
URL: http://skrivprocess.wordpress.com/
Katarina

jag ser att de andra redan sagt det jag tänkte säga, nämligen att skriva bägge två och sedan avgöra vilket som känns bäst, samt att fundera över vad du vill att det ska vara för slags berättelse. (vilket jag är säker på att du redan vet, men ibland kan det vara bra att påminna sig själv, för att reda ut sådana här saker :) ) och vad för slags slut du hade tänkt dig. Lycka till. :)

2011-11-12 @ 21:43:54
URL: http://thewritefulblog.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0