Mitt skrivande: Slowly...

Jag har börjat närma mig slutet av mitt manus... och plötsligt är det som att allt går långsammare.

Jag har bara ett par-tre scener kvar innan jag kan sätta punkt, ändå känner jag ingen brådska.

Det är skönt att skynda sakta.
Jag funderar massa så jag inte glömt infoga viktiga scener tidigare i texten (vilket jag självklart kommer på och skriver på dem istället för slutet).

Jag trodde det skulle gå fortare. Att jag skulle vara pepp och tangenterna skulle ta eld...
Men jag kommer sakna det här manuset så mycket! Ni kan inte fatta. Är fortfarande helt kär i en av karaktärerna... Vill ju inte lämna honom liksom (Psst! Säg inget till min pojkvän).

Och detta trots att jag kommer göra minst en (läs typ tjugo) omarbetning innan jag säger att manuset är helt klart för att ett förlag ska titta på det.

Har heller aldrig skrivit ett manus såhär fort tidigare. Brukar ta många år (skriver i perioder annars), men nu började jag i slutet av augusti och kommer vara klar i november. Så 3 månader typ. Lite drygt.

Ja, jag känner mig stolt i alla fall!

Hur lång tid brukar det första utkastet på ett manus ta för er?
Och får ni också ångest då slutet närmar sig?


Kommentarer
Katarina

Det första utkastet av min 1a roman tog 2,5 månader, med den andra runt 3. de följande utkasten däremot tog mycket längre tid. Jag fick också ångest när jag närmade mig slutet på det slutliga (??) utkastet av den första, för precis som du så saknar jag det (och karaktärerna!) massor.

2011-11-15 @ 12:59:00
Fia Filur

Brukar skriva första utkastet ganska snabbt för jag vill ha ur mig storyn. Får aldrig ångest utan blir mest lättad när jag når slutet. Är så trött på det att jag vill kräkas. Då lägger jag undan det ett par månader. Sen tar jag fram det, kräks lite för att det är så dåligt och skriver typ om det helt och hållet. Det brukar ta lite längre tid då. Sen brukar någon få läsa och så redigerar jag, pillar och ev kräks lite igen. Då lägger jag undan det, väntar, tar fram det, läser igenom och fixar lite till. Sen är det väl kanske dags för förlag ... Säkert egentligen inte, men brukar vara lite otålig ...

2011-11-15 @ 21:28:01
URL: http://www.sofiafritzson.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0