Bokmässan 2011: fredag

Nu var den här igen. Bokmässan! Som jag har längtat... Fylld med deminarier och inköpta böcker.

Jag började dagan med att lyssna på då Mårten Sandén pratade om superhjältar och pinsamheter. Mårten var både utbildad psykolog och känd låtskrivere innan han började skriva böcker och därför tog det ett tag innan han förstod att han faktiskt var författare (närmare bestämt sex böcker).
- Det är ju mycket coolare att vara fomel 1 förare än författare...

Därefter gick jag till "Från Fantasi till fantasy" med Jo Salmson (Häxfolket), Martin Wildmark (Den dansande djävulen)och Sara Bergman Elfgren (Cirkeln) och en helt fantasisk moderator. Diskussionen blev nog inte så intressant som jag hade hoppats... Däremot kläckte moderaton ur sig några fina citat, som:

"Det är ju alltid mest spännande i en kärleksroman när man anar att nåt är på g. När de sen får ihop det blir det ju lite tråkigt..."

eller:

"Nu flyger drakarna förbi. Tjatigt, tjatigt. Som tunnelbanan ungefär!"

Tredje seminariet var med Per Nilsson. Åh, Per! Jag blir alltid lite extra glad då jag hör honom prata eller läser något hans krivit. Han.. är så uppmärksam på sin omgivning och människorna som omger honom. Nu har han kommit ut med en bokserie för "mellanåldern" (typ 11-12 år) och det ska bli totalt sex böcker (två finns ute i handeln). Och den frågan som han egentligen ställer är: kan en pojke och en flicka vara bästa vänner, på riktgt? Hur mycket hotar sexualiteten och vad som förväntas av oss en sådan vänskap?

Efter seminariet skulle jag självklart ha en liten sigantur i en bok. Jag passade på att fråga om Per blivit fast i fågelperspektivet.
- Hur menar du då?
- Ja, förra året var du här och pratade om "I den här trädet" som du skrev med Katarina och ni hade många kopplingar till fåglar.
- Ja...?
- Och i denna serie pratade du också om "sparvar" och "örnar" och om en flicka som är ängel dvs har vingar.
Han stirrade på mig.
- Det har du rätt i. Har jag inte tänkt på... Nu kommer jag inte kunna sova inatt.

Jag tog boken, gav honom ett nervöst leende och gick därifrån. Ups!

Sedan skulle det pratas om hur "love is a battlefield", men det blev lite för stökigt för min smak.

Lyssnade på Ranelid som lät tungan gå konstant i 20 minuter. Hur kan man prata så utan att andas? Utan att lämna plats för reflektion? Och nog för att han säger spännande/vettiga saker, men ibland blir han aningen för uppblåst...

Jag tog paus från seminarierna och rumlade runt på mässgolvet ett par timmar innan jag åtevände till "Lindbäck möter Bredow". De skulle "intervjua varandra" och det kunde ha blivit tråkigt, men det var riktigt roande. Speciellt då de började prata om hur man ska tänka runt att skriva sexscener. Det är knepigare än man tror. I alla fall att skriva om fint sex.

"Cirkeln" är en ny bok som kommit som handlar om sex häxor i Bergslagen (något som blivit kallat glesbygds-fantasy). Författarna berättade om boken och hur de hade jobbat tillsammans då de skev den. Att skriva ihop är lite annorlunda att skriva själv. Boken har redan fått stor genomslagskarft och ska översättas till 18 språk och göras om till film.

Det har varit en fin dag. Jag kom hem med glädje i magen och värk i axlarna (av att bära alla böckerna).
Det är så det ska vara!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0