Bokmässan 2011: Lördag

Dagen började inte så bra då jag blev försenad hemifrån och när jag sprang ner mot korsvägen trillade och skrapade upp mina händer och slog telefonen i bitar... Men väl på bokmässan mötte jag upp Annelie (http://dromavglas.blogspot.com/) och rumlade sedan runt med henne på semiarier under dagen.

Vi började med "Två vinnare av lilla augustpriset" där Ester Roxberg (Antiloper) och Isabella Nilsson (Verklighetsprojektet) berättade om sina debutromaner och vad det hade betytt  för dem att vinna lilla augustpriset. Ester var väldigt lugn och kom med kloka genomtänkta svar medan Isabellas uttalanden gjorde mig alldeles fnissig.

-Isabella, du skriver lite orealistiskt om en padda och en syrsa som huvudpersonen pratar med... Hur tänkte du där?
- Orealistisk vet jag inte. Jag tycker att alla människor går runt och småljuger för sig själva. Det är nog ingen större skillnad.

Sedan berättade Camilla Läckberg och Amanda Hellberg om "Så blir du författare" där seminariet helt var fokuserat på procesen från första manus till hur man bemöter rasande kritiker. Spännande seminarie, även om jag tycker att de båda hade det lite för lätt då Camilla fick sitt första kontrakt efter fem dagar då hon skickade in till förlag. För Amanda dröjde det två. Avis!

Försökte förstå "Vad tror vi om själen- och vad vet vi". Jag tröttnade och gick därifrån.
Lyssnade på "När tonåringar sörjer" som är en samling om hur tonåringar hanterat bortgången av en förälder. Ingivelsefullt.

Och så avslutades dagen med "I havet finns många stora fiskar" där Sara Löwenstam pratade om sin nya bok. Tyvärr blev jag lite besviken. Hade nog lite för höga förväntningar på att hon skulle vara en fantastiskt rolig talare efter att ha läst hennes bok "Udda" och sett bilder på henne. Men jag köpte ändå hennes nya bok. Varför låta bli liksom?

Var förbi hos Elisabet Norin och hälsade också där hon stod på Isaberg förlag och signerade sin nya bok "Tre enkla regler finns inte- en romanskola".

Så underbart härligt att prata med skrivande personer!
Ännu en dag kvar. Härligt att helgen är så lång!


Kommentarer
Annelie

Heja!Är supersynd att jag inte kunde stanna idag med. Hade velat lyssna på Elisabet Norin. Du får anteckna massa!

2011-09-25 @ 07:00:32
URL: http://dromavglas.blogspot.com
Fia Filur

Önskar att jag hade varit där med er!

Synd med mobilen och hoppas att dina händer läkt!

2011-09-28 @ 21:24:07
URL: http://www.sofiafritzson.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0