Bokmässan 2011: Söndag

(Ursäkta att det dröjde)

Jag struntade i att gå på Svenska mässan på söndagen och lade hela min eftermiddag på Världskulturmuséet där Bokmässan för första gången höll lite skrivarstudio.

Efter ett litet inledningstal blev första seminariet en ja... diskussion mellan Lina Wennersten, Katarina Lagerwall (Konsten ett skriva en bästsäljare) och Sören Bondeson (Konsten att döda). De berättade om vad som är gemensamt för många författare och gav praktiska tips till publiken.

Därefter gick jag på ett seminarie som Elisabet Norin (Tre enkla regler finns inte- en romanskola) hade. Kändes lite kort då hon besitter så mycket kunskap, men väldans trevligt att träffa henne igen.

Jag tog en paus i seminarieschemat och smet upp till "Bryggan" där Karin Mossed på X-publishing satt alldeles, alldeles ensam. Vilket var perfekt! Annelie har öppnat upp mina ögon för förlaget och sedan jag sett Exter och Isabell (se fredagens schema) så var jag väldigt nyfiken på förlaget. Blev ett väldigt härligt samtal.

Och sedan avslutades dagen med ett seminarie med Amanda Hellberg (Döden på en blek häst) och Johanna Lindbäck (Välkommen hem). Ett riktigt bra seminarie där de var brutalt ärliga om hur författarlivet ser ut. Många tror det är glammigt, men Johanna stack hål på den bubblan. Det låter kanske brutalt, men jag tror det är viktigt att vi inte glorifierar yrket som förfatatre för mycket. Gärna helgonförklara, inte glorifiera.

Det var med blandade känslor jag lämnade bokmässan. Jag är... nöjd. Måste jag nog säga.

Och jag är lite skrivarsugen.

Och så känns det lite vemodigt. Måste vänta ett helt år till nästa gång... Suck.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0