Skrivarkurs med Johanna Lindbäck och Lisa Bjärbo

Var ska jag börja...

Måste man börja...?

Jag har laddat för den här helgen ett tag. Och nu när jag varit i Stockholm och vänt... jag tror inte riktigt jag landat än...

Lördagen var fokuserad på den kreativa processen; karkatär, dialog och dramaturgisk kurva. Mellan varven gjorde vi övningar som var korta, men sjukt lärorika (insikt på burk typ).

På söndagen pratade vi om vad man gör när man är klar med manuset. När ska man skicka in det? Hur tolkar man refuseringen? Hur funkar det när man är antagen? Hur mycket pengar får man? Hur reklamför man sig?

Ja, jag tyckte söndagen var rolig. Lördagen var mest... mysig. Mest repetition (för mig) och inspiration.

Men på söndagen lärde jag mig saker. Och vi skrattade mycket. Väldigt mycket.

Kändes också kul att träffa Johanna och Lisa IRL. De var bra kursledare *tummen upp*.

Så, var det nåt som inte var bra?

Hmm... Vädret?
Eller ja... Måste jag?
Okej... Hmm...

Jo, jag förstod nog aldrig varför vi skulle läsa Hungerspelen. Det kändes inte som vi använde boken så mycket... Vi kanske skulle använt den mer, men när den väl kom på tal fick den liksom motsatt effekt.

Exempel:
Vi ska prata karaktärer och vi (som gick kursen) fick fråga om vad vi tyckte om Katniss.
Tystnad. Jag höll andan.
Sedan säger en tjej:
- Jag tyckte hon var ganska tradig.
Visade sig att det var fler än jag som inte var så jätteförtjusta i Hungerspelen och den tråden dog lite...

Vi kom tillbaka till Hungerspelen när vi pratade konflikter.
I Hungerspelen är det en huvudkonflikt och 7-8 (?) underkonflikter.
Johanna och lisa rekommenderar en huvudkonflikt och kanske 2-3 underkonflikter. Okej...
Sånt här gör mig förvirrad... Känns inte pedagogiskt på nåt sätt...

Jo, det återkom när vi pratade cliffhangers också... men en del tyckte att de kan bli trötta av cliffhangers...

Gud, det måste verkligen låta som jag hatar Hungerspelen. Det gör jag inte. Hade inte läst alla tre böckerna om det var så. Jag bara äääälskar inte boken. Okej?

Så, Lisa och Johanna, om ni läser det här; ni var super, på riktigt super. Jag älskade söndagen och allt snack om hur det fungerar på förlagen. Jag gillade papprena ni delade ut och ÄLSKADE alla övningar vi gjorde mellan varven (kommer absolut använda dem igen). Ni får ett extra plus för att ni är så roliga och bjuder på er själva så mycket. Men jag fattade verkligen inte vad vi skulle ha studielitteraturen till... Tyvärr.


Kommentarer
Fia Filur

Haha, vad komiskt att ingen av er verkade så förtjusta i Hungerspelen. Annars känns det som att alla älskar den. Jag tycker att den är rätt genial faktiskt, i alla fall dramaturgin.



Men det låter ändå som en himla trevlig, rolig och lärorik helg!

2012-04-24 @ 15:08:00
URL: http://www.sofiafritzson.com
Nina

Oh ja!

Älsk på den helgen!

2012-04-25 @ 12:29:08
Mirijam

Alltså hon ÄR ju tradig :)



Och eller hur bra kurs? Är mycket pepp jag också!

2012-04-25 @ 12:53:08
URL: http://mirijam.blogspot.com
Nina

Ha, ha! JA!

Och JA!

2012-04-25 @ 21:19:36
Janina

Kul att höra vad du tyckte! Förstår att det kändes lite meningslöst att ha Hungerspelen som förebild om ni i gruppen inte gillade den. I vår grupp var alla helt bergtagna, så det blev liksom inget problem. Men, oavsett vad man tyckte, kanske ändå vettigt att ha en bok som utgångspunkt i diskussionerna?

2012-04-27 @ 16:11:02
URL: http://bladdrabladdra.blogspot.se/
Nina

Ja, att ha ett underlag är absolut bra!!!

Men... då ska det vara en bok som man kan använda mycket under kursen. När man pratar om karaktärer, dramaturgisk kurva och dialoger. Så, bok ja. Hungerspelen, nej.

2012-05-01 @ 13:39:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0